Nieuws

Nieuwsbrief week 10, 2020

Nieuwe Buma/Stemra-ledenomgeving kan onnodig voor onduidelijkheid zorgen

Het is voor alle auteurs verstandig om z.s.m. een account aan te maken bij de nieuwe auteursportal van Buma/Stemra en snel even een check te doen op de eigen werken die bij de organisatie geregistreerd zijn. Dat is in het kort de aanbeveling van Chris Pilgram aan o.a. de leden van Popauteurs.nl. Chris is zelf auteur van vele nationaal en internationaal succesvolle werken die hij schreef voor o.a. Ramses Shaffy, Liesbeth List, Herman van Veen en Max Werner. Hij kwam recentelijk voor verrassingen te staan toen hij grasduinde door de gegevens die B/S tegenwoordig inzichtelijk maakt. Naar aanleiding daarvan deelt hij graag zijn bevindingen met zijn collega’s.

In december heeft B/S de digitale omgeving voor auteurs vernieuwd. Wat zijn jouw eerste ervaringen?
“In eerste instantie goed. Auteurs hebben nu toegang tot diepere informatie, waar voorheen alleen de uitgevers bij konden. Bijvoorbeeld hoe het incasso tussen de verschillende rechthebbenden wordt verdeeld. Je moet je echter wel opnieuw aanmelden om van de portal gebruik te kunnen maken. Je oude toegangscodes werken niet meer.”

Wat kwam je tegen toen je die diepere informatie ging bekijken?
“Toen schrok ik wel even. Ik kwam alleen al in mijn bestand allerlei aanmeldingen tegen die ik voorheen niet kon zien. Het bleek dat een heleboel ‘gekkies’ zich onterecht voor originele titels hadden aangemeld. Ik heb van werken soms vijf aanmeldingen gezien. Eén persoon had zich zelfs doodleuk aangemeld als componist van een werk dat al 40 jaar geleden met mij als originele componist is geregistreerd. Maar als dit bij mij al in deze mate speelt, geldt het vast ook voor mijn medeauteurs. Zeker voor degenen die een behoorlijke omzet genereren. Dat levert dan dus een heel vervuild systeem op. Het is overigens wel belangrijk te melden dat die claims nog niet geautoriseerd waren en ze dus geen financiële gevolgen hebben gehad.”

Welke actie heb je vervolgens ondernomen?
“Ik heb contact opgenomen met B/S om hen te vragen waarom al die onnodige vermeldingen in het systeem staan. Het antwoord was, dat alle aanmeldingen worden geregistreerd, omdat een aanmelding soms later toch nog tot autorisatie zou kunnen leiden. Nou, ik weet wel dat dat bij al diegenen die zich voor mijn werken hebben aangemeld, dat nooit zal gebeuren.”

Welk alternatief stel jij voor?
“B/S stelt zich in feite te politiek correct op door alle aanmeldingen in het systeem te willen opnemen. Mijn suggestie zou echter zijn, dat elke nieuwe melding voor autorisatie van een reeds eerder aangemeld werk, eerst in een voorportaal terecht komt. Een ‘meldkamer’, zogezegd. Vervolgens krijgt de aanmelder een vaste periode, zeg drie maanden, de tijd om autorisatie te regelen. Lukt dat niet binnen die termijn, dan wordt de claim automatisch uit die meldkamer gehaald. Zo komen onterechte aanmelders niet in de definitieve bestanden terecht, zoals nu wel het geval is, en blijven de bestanden schoon en overzichtelijk.”

Dus kort en goed: wat adviseer je je collega-auteurs?
“Alle auteurs met een relevante omzet zouden zich z.s.m. bij de nieuwe portal moeten aanmelden om in hun eigen bestanden te kijken welke claims er allemaal liggen. Vervolgens moeten we met zijn allen B/S de oplossing aanreiken, namelijk het instellen van zo’n meldkamer.”

Popauteurs.nl-bestuurslid Iason Chronis vertegenwoordigt onze vereniging in de Raad van Rechthebbenden van B/S. Daarin wordt dit onderwerp momenteel besproken. Aan hem de vraag hoe de zaak er nu voor staat…
“Omwille van de transparantie wordt in de portal op dit moment getoond hoe en door wie elk werk is aangemeld. Wat onhandig is aan deze situatie, is dat de indruk kan ontstaan dat dingen verkeerd worden uitgekeerd. Dat is niet zo. B/S keert uit voor elke titel waarop binnen drie jaar minimaal 50 euro is binnengekomen. Op je afrekening kun je per titel zien wie welk percentage krijgt en welke bedragen daarbij horen.”

Kun je je vinden in de kritiek van Chris?
“We hebben zijn opmerkingen ontvangen en hij heeft zeker een punt. Op deze manier wordt onnodig chaos gecreëerd. We zijn dan ook bezig te kijken hoe e.e.a. helderder gepresenteerd kan worden. Bijvoorbeeld door duidelijker aan te geven welke claims er allemaal zijn, en op basis van welke van die aanmeldingen de verdeling gebeurt. Hoe dat er precies uit komt te zien, is nu nog niet bekend. Sowieso is de portal nog heel erg in ontwikkeling. De eerste functionaliteiten zitten er nu in, maar er komt nog van alles bij en er worden nog constant verbeteringen aangebracht.”

Kun je daar iets meer over zeggen?
“De portal is bijvoorbeeld nog erg langzaam, en het is niet handig dat de afrekening nog niet is uitgesplitst naar individuele titels. Zo zijn er hele lijsten met wensen waar nog aan gewerkt wordt. Als er leden van Popauteurs.nl zijn die na gebruik van de portal ook opmerkingen of tips hebben, dan zijn die van harte welkom via info@popauteurs.nl. In dit stadium is het nog goed mogelijk suggesties mee te nemen in toekomstige updates aan de portal.”

Sterkste omzetgroei Nederlandse muziekindustrie sinds 5 jaar

Met een totale omzet van ruim 206,8 miljoen euro in 2019 zag de Nederlandse muziekindustrie de sterkste omzetgroei sinds vijf jaar; een stijging van 13,2%. Dat blijkt uit een NVPI-persbericht.
Deze gezonde groei hangt nauw samen met de nog immer snelle stijging van streaminginkomsten. In 2015 kwam nog de helft van de inkomsten uit streaming, inmiddels is dat bijna 80% geworden. Daarmee neemt streaming het leeuwendeel van de opbrengsten binnen de industrie voor zijn rekening: 161,7 miljoen euro. De positieve resultaten komen mede voort uit de topreleases van nationale artiesten. Zowel de Album als Single Top 100 over heel 2019 worden aangevoerd door Nederlands talent. Het album Francis van Frenna kwam in 2018 al binnen op nummer 1 en heroverde deze plek in 2019, na het winnen van een Edison, om daar vervolgens lange tijd te blijven. In de Single Top 100 domineerde de song Hij Is Van Mij van Kris Kross Amsterdam, Maan & Tabitha feat. Bizzey de lijst. Marco Borsato, Armin van Buuren & Davina Michelle, Snelle, Boef, Lil’ Kleine, Dopebwoy, Davina Michelle en Duncan Laurence zijn allemaal terug te vinden bovenaan de hitlijsten van 2019.
De verkoop van fysiek product nam af van 45,5 miljoen in 2018 naar 40,6 miljoen in 2019 en daalde daarmee 10,7%. De afgelopen jaren steeg de verkoop van vinyl flink, maar laat dit jaar een lichte daling zien van 1,3%.

Auteurs- en naburig recht in beweging

In 2020 en 2021 staan maar liefst vier wetgevingstrajecten rond het auteurs- en naburig recht op de politieke agenda. Een aanpassing van de Wet Toezicht op Collectief Beheersorganisaties, implementatie van de veelbesproken nieuwe Auteursrecht Richtlijn, effectuering van de veel minder besproken nieuwe Omroep Richtlijn en een evaluatie van het Nederlandse Auteurscontractenrecht. Sommige trajecten zijn vooral technisch van aard, sommige kunnen bepalend zijn voor de toekomst en het inkomen van auteurs en artiesten. Dit artikel bevat een overzicht.

 

23% van de Nederlanders doet nog aan gratis downloaden

Minder dan een kwart van de Nederlanders downloadt nog wel eens gratis muziek, videocontent of spellen om die op een later moment te bekijken of te gebruiken. De opkomst van streaming heeft de noodzaak van downloaden steeds geringer gemaakt. In november 2019 gaf 77% van de Nederlanders aan dat zij geen gratis content meer downloaden. Twee jaar eerder was dit nog 72%. Dat blijkt uit cijfers van Telecompaper. Daarbij werd niet gekeken naar betaald downloaden.
Nog altijd gebruikt 6% van de Nederlanders wel eens een P2P (peer to peer) optie (zoals een torrentsite) om gratis content te downloaden. Ook nieuwsgroepen (usenet) of FTP (downloaden van een andere server met gebruikersnaam en wachtwoord) worden nog wel eens ingezet (respectievelijk 4% en 3%).
Van de in omvang dalende groep mensen die nog wel eens gratis content downloadt, geeft de meerderheid aan dat ze dit het afgelopen jaar minder frequent zijn gaan doen. Bij de grootste groep mensen (17%) is dit omdat het eenvoudiger geworden is om betaalde varianten van de gewenste content te downloaden.

 

Spotify toont songteksten gesynchroniseerd met de muziek

Een van de leuke dingen aan muziek is dat je kunt meezingen. Helaas is soms moeilijk te verstaan wat de artiest zingt (of mompelt, humt of schreeuwt). In die gevallen biedt de songtekst uitkomst. Een nieuwe functionaliteit die Spotify momenteel aan het uitrollen is, toont de tekst van een nummer terwijl dat wordt afgespeeld. Een soort karaoke dus. De feature is nu nog niet voor alle gebruikers beschikbaar, meldt Android Police.
De complete songteksten worden aangeleverd door Musicxmatch. Nog niet voor alle nummers zijn de teksten beschikbaar, maar al wel bij degene waar in playlists ‘Lyrics’ bij staat. De teksten verschijnen in beeld door omhoog te swipen als de track afspeelt, waarna ze ook fullscreen zichtbaar kunnen worden gemaakt. Ze scrollen vanzelf met de muziek mee.

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug