Nieuws

Nieuwsbrief week 6, 2020

De liedjeseconomie is nog maar net begonnen

Sommige nummers lijken het eeuwige leven te hebben, of in elk geval aan een nieuw leven begonnen te zijn. Don’t Stop Believin’ van Journey bijvoorbeeld is dankzij tv-shows en streaming playlists nog steeds een hit. Deze bijzondere (en lucratieve) nabrander is onderwerp van een artikel van adviesbureau Midia Research, waarin ook Africa van Toto en All I Want For Christmas Is You van Mariah Carey onder de loep genomen worden.
Keith Jopling schrijft hierin dat deze drie songs de ontwikkeling van de liedjeseconomie illustreren. Hij omschrijft deze economie als ‘de nieuwe groeimachine van de muziekindustrie’. Als bewijs voor die stelling verwijst hij naar de huidige run op publishing-catalogi, en de bedragen die daarmee gemoeid zijn. De industrie gokt er volgens hem op dat hun acquisitieportfolio’s een paar liedjes bevatten die kunnen uitgroeien tot evergreens, zoals de drie genoemde werken.

 

Luisteren naar hele albums wordt steeds meer verleden tijd

Streamingdienst Deezer heeft een onderzoek gehouden naar de luistergewoonten van 8000 mensen in de VS, Frankrijk, Duitsland en Brazilië. Een van de uitkomsten is, 54% van de respondenten zeggen ‘naar minder albums te luisteren dan 5-10 jaar geleden’. Bijna 40% geeft aan een voorkeur te hebben voor playlists, terwijl 1 op de 10 het gevoel heeft dat ‘artiesten minder goede albums maken dan vroeger’.
Alles bij elkaar luisterden de ondervraagden gemiddeld naar vijf albums per maand. Brazilianen luisteren het meeste naar complete albums, Fransen en Duitsers het minste.
Voor artiesten die denken dat ze met hun langspeler een prachtig, goed doordacht werk op de markt hebben gebracht, zal dit even slikken zijn: slechts 36% van de deelnemers aan het onderzoek beluisteren albums in chronologische volgorde. Popalbums hebben de grootste kans (39%) om van begin tot eind afgespeeld te worden, vlak voor rock (38%). Opvallend, omdat pop altijd gezien werd als single-gedreven genre en rock als genre dat het meer van albums moest hebben.

 

VK neemt EU-auteursrechtrichtlijn alsnog niet over na Brexit

De regering van het Verenigd Koninkrijk heeft bij monde van Chris Skidmore, de minister voor de wetenschap en universiteiten, laten weten dat het de aangenomen EU-auteursrechtrichtlijn niet zal implementeren, nu het koninkrijk de EU heeft verlaten.
Skidmore schrijft dat de deadline voor de implementatie van de auteursrechtrichtlijn op 7 juni 2021 ligt en dat het Verenigd Koninkrijk op 31 januari uit de Europese Unie gestapt is. De zogeheten implementation period, een periode waarin zekerheid wordt geboden door het EU-recht tijdelijk te laten gelden in het VK, eindigt op 31 december 2020. Skidmore zegt dat de regering heeft besloten om deze periode niet te verlengen en dat het daarom niet verplicht is om de auteursrechtrichtlijn te implementeren. De Britse regering heeft volgens hem ook geen plannen om dat te doen. Het Verenigd Koninkrijk stond tijdens de laatste stemming van de Europese Raad, die in april vorig jaar plaatsvond, wel achter de richtlijn.

 

YouTube heeft $1,5 miljard per maand aan advertentie-inkomsten

Deze week heeft moederbedrijf Alphabet voor het eerst (ooit) de advertentie-inkomsten van YouTube openbaargemaakt. Het gaat om gigantische bedragen. In de drie maanden vóór 31 december 2019 (het eind van het fiscale jaar van Alphabet), haalde YouTube $4,7 miljard aan reclameomzet binnen. Dat is een stijging met 31% vergeleken met dezelfde periode in 2018. De jaarlijkse groei is ook enorm, meldt Alphabet. In 2017 bedroegen de advertentie-inkomsten $8,15 miljard, in 2018 was dat gestegen tot $11,16 miljard en afgelopen jaar liep het bedrag op naar $15,15 miljard.
Ook werd bekendgemaakt dat de videodienst 20 miljoen betalende abonnees heeft, verdeeld over YouTube Music en YouTube Premium. Het totale bedrag aan abonnementen en andere niet-reclame-inkomsten bedroeg in 2019 $3 miljard.
Het bedrijf heeft aangegeven deze cijfers naar buiten gebracht te hebben om ‘meer inzicht in onze business te verschaffen’.

 

Ook interessant:

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug