Nieuws

Nieuwsbrief week 4, 2020

Jeangu Macrooy met ‘uitgesproken liedje’ naar Songfestival

Het liedje waarmee Jeangu Macrooy in mei Nederland vertegenwoordigt bij het Eurovisie Songfestival is ‘heel onderscheidend’. “Een uitgesproken bijdrage, die erg raakt. Daar kun je van houden of niet”, zegt Cornald Maas van de selectiecommissie.
Het liedje wordt nog niet bekendgemaakt, maar Maas wilde er tegenover Humberto Tan op Radio 1 wel het één en ander over kwijt. “Hij stuurde ons dit najaar een song en die was zo overrompelend, dat we meteen dachten: dit moet 'm worden voor 2020. Als je iets uit je ziel laat zien, wat echt is, of het nou dance of rustig is dat maakt niet uit, dan komt het aan en verovert het de harten of geesten of gevoelens van de televoters en jury. Het past in de music first-gedachte waar Duncan Laurence over sprak direct na zijn winst. Het is daarmee niet per se een ballad, maar Jeangu neemt wel zijn ziel en persoonlijkheid mee in wat hij zingt en staat voor wat hij wil.”

 

Waarde Nederlandse muziekexport 2018 ruim 216,5 miljoen euro

De waarde van de Nederlandse muziekexport is in 2018 gegroeid naar ruim 216,5 miljoen euro, in absolute getallen ruim 15 miljoen meer dan in 2017. De stijging van 7,53% is de grootste die sinds 2014 is genoteerd. Deze waarde omvat de opbrengsten uit live-optredens en de exploitatie van het auteursrecht van de Nederlandse muziek in het buitenland, na aftrek van kosten, maar inclusief salarissen, winst en belasting. Het jaarlijkse onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Perfect & More in opdracht van Buma Cultuur.
Ruim 73,4% van de 216,5 miljoen komt voor rekening van de dancemuziek (optredens, opnamen), nl. bijna 159 miljoen euro. Het totaalbedrag van 216,5 miljoen wordt gevormd door 29,5 miljoen aan rechten, 13,1 miljoen aan opnamen, terwijl het grootste deel voor rekening van de optredens in het buitenland komt: bijna 174 miljoen.
In 2018 werden bijna 15.000 optredens in het buitenland verzorgd door de 1319 artiesten. De eerste 21 plekken worden, qua aantallen optredens, ingenomen door dj’s. Zij zijn actief over de gehele wereld. Afrojack bezet met 135 optredens over de grens de eerste plaats, gevolgd door Tiësto met 126 shows in het buitenland, terwijl de derde plaats wordt bezet door Don Diablo met 118. André Rieu is nog net in de top 30 terug te vinden met 76 optredens en is de eerste vertegenwoordiger in het genre populair-klassiek. Binnen het pop-rock-metal segment waren er veel optredens te melden voor o.a. My Baby, Altin Gün, Jaya The Cat, DeWolff, Birth of Joy, Dawn Brothers en Within Temptation.
Lees hier het hele rapport.

 

Popprijs 2019 naar Floor Jansen

Floor Jansen heeft de Popprijs 2019 gewonnen. Hiermee bekroont de jury een zangeres die al meer dan twintig jaar actief is binnen de symfonische metal, eerst bij After Forever en sinds 2012 als frontvrouw van het Finse Nightwish. Ze kreeg echter pas afgelopen jaar landelijke bekendheid met haar optreden in het tv-programma Beste Zangers. Daarin, maar ook in haar concerten met Nightwish, heeft Floor Jansen zich bewezen als een van de beste, meest veelzijdige zangeressen in Nederland. De jury waardeert het dat haar muziek ‘een verbindende kracht heeft, voorbij de subcultuur’.
De Popprijs wordt uitgereikt aan de band of artiest die in het afgelopen jaar de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse popmuziek. In die zin is Jansen nogal een opmerkelijke winnaar, aangezien er voor de hand liggender kandidaten waren. Duncan Laurence bijvoorbeeld, die het Eurovisie Songfestival won, en YoungKio, die records verbrak als producer van Old Town Road, de langst genoteerde Amerikaanse nummer 1-hit ooit.
De jury bestond dit jaar uit Sharid Alles (NPO 3FM), Guus Bleijerveld (BV Pop/Popauteurs.nl), Lisa de Jongh (Patronaat), Gijsbert Kamer (De Volkskrant), Jan Douwe Kroeske (Double 2), Joey Ruchtie (De Oosterpoort/ESNS) en Job de Wit (freelance journalist).

 

Video: how streaming reshaped the independent music industry

STOMP Academy is het nieuwe educatieve platform van, voor en door independent platenlabels. Kennis, inzichten en ervaringen van collega-muziekondernemers worden hier gedeeld. Het collectieve doel van het educatieve platform is verdere professionalisering en groei van de independent community. In 2020 verschijnt elke maand een nieuwe educatieve video en een bijbehorend artikel.
De eerste video, How Streaming Reshaped The Independent Music Industry, is nu te bekijken. Hierin staat streaming centraal. Op welke manier hebben de verschillende streamingdiensten de muziekindustrie veranderd? Wat is inmiddels de verhouding tussen fysiek en streaming? Hoe kom je op een playlist? Hoe zal de toekomst eruit gaan zien? Op deze vragen (en meer) wordt antwoord gegeven door Wilbert Mutsaers (Spotify), Roger Dorresteijn (Epitaph Records), Guillaume Warmerdam (Lab Music), Charles Caldas (Merlin), Bas van Wageningen (producer Di-Rect), Kees van Weijen (STOMP/Impala), Helene Koekoek (8ball Music) en Christiaan Nijburg ([PIAS]).
Bekijk de video hier.

Ook interessant:

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug