Nieuws

Nieuwsbrief week 50, 2019

Discussie over Spotify-inkomsten van artiesten laait weer op

Onlangs heeft Spotify weer zijn jaarlijkse ‘Wrapped’-campagne uitgerold. Daarbij kan elke Spotify-gebruiker zien welke nummers hij/zij gedurende de meetperiode (januari t/m oktober 2019) heeft gedraaid en hoe vaak. Artiesten kunnen zien hoe goed hun liedjes op de streamingdienst gepresteerd hebben. Naar ruim 1,2 miljoen artiesten werd meer dan 100 uur geluisterd en naar 169.000 artiesten zelfs meer dan 10.000 uren.
Musically liet op die cijfers wat berekeningen los. Uitgaande van gemiddeld 15 tracks per uur en royalty’s van $0,0037 per stream (gebaseerd op deze tweet van cellist Zoë Keating, van wie de distributeur ook nog eens geen fee rekent) hebben bovenstaande 1,2 miljoen artiesten in de tien gemeten maanden dus meer dan $5,55 verdiend, en de genoemde 169.000 artiesten meer dan $555. Een zeer gemankeerde speculatie, realiseert ook Musically zich, want artiesten kunnen totaal verschillende deals hebben met labels en distributeurs, en de categorie ‘meer dan $555’ bevat ook de allergrootste artiesten. Toch geeft het wel een indicatie. ‘Meer dan 100 uur beluisterd’ lijkt een heel groot getal, maar het resulteert slechts in hele kleine bedragen.

305 miljoen mensen hebben een abonnement op een muziekplatform

De wereldwijde streamingmarkt blijft snel groeien. Eind juni 2019 hadden de streamingdiensten bij elkaar 304,9 miljoen abonnees. Dat zijn er 34 miljoen meer dan eind 2018, terwijl tussen juni 2018 en juni 2019 de groei 69 miljoen betrof, precies evenveel als een jaar eerder. Dit blijkt uit een rapportage van onderzoeksbureau MIDiA.
Spotify bleef met zijn 108 miljoen betaalde abonnees verreweg marktleider, met een aandeel van 35,6%. Dat is exact hetzelfde aandeel als het eind 2018 en eind 2017 had. Ondanks de toegenomen concurrentie is Spotify met hetzelfde percentage blijven groeien als de complete markt. Het marktaandeel van Apple en Amazon steeg, respectievelijk van 17,3% naar 18% en van 11,4% naar 12,6%. Google stijgt eveneens, naar een aandeel van 5,3%. Dit is vooral te danken aan de introductie van YouTube Music. Klik hier voor meer cijfers en verwachtingen.

Prijsverhoging streamingdiensten lijkt niet zo’n ‘dom’ idee

Sinds de lancering van Spotify hanteert de Zweedse streamingdienst in de meeste (westerse) markten een maandprijs van 9,99. Dit bedrag is, ondanks de inflatie, nooit verhoogd. Sterker nog: scheidend Spotify-cfo Barry McCarthy noemde opmerkingen over een mogelijke prijsverhoging ‘one of the really dumb questions I get’. Toch beginnen aandeelhouders, met de afnemende gemiddelde opbrengsten per gebruiker in het achterhoofd, steeds meer aan te dringen op een verhoging van de abonnementstarieven. En wat blijkt uit nieuw onderzoek? Dat is helemaal niet zo’n ‘dom’ idee...
Dit onderzoek werd in opdracht van de Nederlands-Amerikaanse klassieke muziekdienst Primephonic uitgevoerd door het bureau YouGov PLC. Zij ondervroegen hiervoor 1000 personen, die representatief zijn voor alle Amerikaanse volwassenen (18+). Op de vraag of zij bereid zijn meer dan $9,99 te betalen voor een streamingdienst die ‘echt aan hun behoeften voldoet’, antwoordde meer dan de helft (52%) van de huidige betalende abonnees ja. Sommigen zijn zelfs bereid meer dan $20 per maand te betalen. Het onderzoek toont ook aan dat liefhebbers van niche-muziek meer bereid zijn om extra te betalen voor een dienst die echt op hun muzieksmaak is toegespitst. Zij kunnen vaak niet vinden wat ze zoeken, krijgen slechte aanbevelingen en vinden de audiokwaliteit te laag.
Volgens Primephonic-directeur Thomas Steffens (foto) blijkt uit het onderzoek dat de ‘one platform fits all genres’-aanpak van diensten als Spotify en Apple Music tot steeds meer frustratie onder muziekliefhebbers leidt.

Kunt u deze nieuwsbrief in uw e-mailprogramma niet goed lezen? Klik hier voor de online versie.

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug