Nieuws

Nieuwsbrief week 38, 2019

Alle nominaties 10e editie Buma NL Awards bekendgemaakt

Alle nominaties voor de Buma NL Awards zijn bekendgemaakt. Dit jaar zijn Tino Martin, René Karst en Snollebollekes de grootste kanshebbers, met meerdere nominaties in verschillende categorieën. Bekijk alle nominaties hier.
Eerder al waren de nominaties aangekondigd voor Beste Track en Beste Album in de categorieën Hollands, Pop, Alternatief en Urban. Dit jaar worden de awards in de categorie Urban separaat van de reguliere awardshow uitgereikt in samenwerking met FunX. De jongerenzender zal hiervan rechtstreeks verslag doen via de radio en diverse online platforms.
De uiteindelijke winnaars van de awards worden bekendgemaakt tijdens de 10e editie van Buma NL, op 30 september in het Utrechtse TivoliVredenburg.

Nederlandse omzet Spotify 350 miljoen euro

De omzet van Spotify in Nederland is inmiddels gegroeid naar 350 miljoen euro per jaar. Op dit moment heeft de muziekdienst bijna 3 miljoen betalende gebruikers, een stijging van 33% ten opzichte van 2017. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 3.600 Nederlanders.
Spotify (39%) en YouTube (39%) zijn veruit de populairste muziekdiensten. Omgerekend zo’n 5,2 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder gebruiken deze diensten voor het afspelen van muziek. Op ruime afstand volgen iTunes (7%), Soundcloud (4%) en Google Play Music (3%). Als men maar één dienst zou mogen houden, kiest men Spotify het vaakst (35%). Bijna een kwart kiest in dat geval voor YouTube (24%) en slechts 2% voor iTunes.
Maar liefst 56% van alle tijd die in Nederland wordt besteed aan muziekdiensten gaat naar Spotify. YouTube is qua tijd de nummer twee met een aandeel van 27%. Voor de andere diensten samen resteert een tijdsaandeel van slechts 17%.

Slechts 7% van de Nederlanders zonder Spotify zegt interesse te hebben om het in de toekomst te gaan gebruiken. Ook YouTube (4%) en Apple Music (3%) zullen niet heel sterk meer groeien.

Buma/Stemra betuigt spijt aan financieel directeur

“Als Buma/Stemra willen wij benadrukken dat de eerdere beeldvorming die ten aanzien van Wieger Ketellapper is ontstaan onterecht was en bovendien schadelijk. Dat betreuren wij ten zeerste”, aldus Buma/Stemra-ceo a.i. Cees van Steijn in een openlijke spijtbetuiging. De financieel directeur van de auteursrechtorganisatie is eind 2018 door een onafhankelijke onderzoekscommissie, die was ingesteld door het College van Toezicht Auteursrechten, volledig vrijgepleit van eerdere beschuldigingen uit 2017. Naar aanleiding van deze conclusie hebben beide partijen in goed overleg een regeling getroffen. Vanwege de grote zakelijke en persoonlijke impact van de onterechte beschuldigingen is besloten om naast de wettelijke transitievergoeding ook een schadevergoeding uit te keren. Met deze regeling zal Wieger Ketellapper per 1 januari 2020 de organisatie verlaten.

Dit is waarom schrijvers niet genoeg betaald krijgen

Bij de introductie van streaming waren artiesten sceptisch, maar in de loop der jaren zijn ze bijgedraaid. Dat geldt niet voor songwriters. Dat komt o.a. doordat artiesten ook andere inkomstenbronnen hebben, en de meeste auteurs niet. In dit artikel wordt aangegeven welke factoren van invloed zijn op hoeveel schrijvers aan streaming verdienen. Dat zijn:

  • Onevenwichtige verdeling van streaming royalty’s
  • Inhoudingen door collectiefbeheersorganisaties
  • Het feit dat steeds meer songwriters meeschrijven
  • De trackgerichte markt

In het stuk wordt dieper op elke factor ingegaan, en met rekenvoorbeelden duidelijk gemaakt dat uitvoerende artiesten een veel grotere kans hebben om een behoorlijke boterham te verdienen aan een liedje dan de schrijvers van datzelfde nummer.

Deezer wil gaan uitbetalen op basis van luistergedrag

 

De Franse streamingdienst Deezer heeft plannen bekendgemaakt om m.i.v. 2020 royalty’s te gaan uitkeren op basis van het luistergedrag van de gebruikers, in plaats van het huidige systeem, dat is gebaseerd op het marktaandeel van de artiesten. Dit ‘user centric payment system’ (ucps) wordt om te beginnen in Frankrijk gelanceerd, mits de rechthebbenden ermee akkoord gaan. Wereldwijd hebben 40 labels met de plannen van Deezer ingestemd, waaronder het merendeel van de Franse labels. Maar van een groot aantal belangrijke partijen ontbreekt de handtekening nog, waaronder de majors en de belangrijkste independents.
Zoals de afgelopen maanden veelvuldig via deze nieuwsbrief is gemeld, heeft het ucps grote voordelen: het maakt verschillende vormen van streamingfraude minder lucratief en daarmee minder interessant, het betaalt aan artiesten die daadwerkelijk beluisterd zijn, het elimineert de huidige verstoring van de charts die wordt veroorzaakt door jongere luisteraars en het vermindert de vertekening door heavy users.
Ter promotie van ucps is Deezer via social media de campagne #MakeStreamingFair gestart. Via www.deezer.com/ucps worden aan het publiek de voordelen van het nieuwe systeem uitgelegd.

Apple Music lanceert ‘New Music Daily’-playlist

 

Streamingdienst Apple Music heeft een nieuwe gecureerde playlist gelanceerd: de New Music Daily. Het concept is evident: waar de New Music Friday-playlist eens per week de beste nieuwe releases voorschotelt, doet de Daily dat elke dag. Volgens Apple zal de nieuwe lijst dagelijks meer dan 60 nieuwe liedjes bevatten.
“In dit streamingtijdperk kunnen artiesten muziek uitbrengen wanneer ze maar willen, en dat doen ze ook”, zegt de dienst in een toelichting. “We werken er dan ook altijd hard aan om zoveel mogelijk nieuwe muziek in onze playlists te zetten, en dankzij New Music Daily kunnen fans voortaan nieuwe muziek ontdekken zodra het uitkomt.”

 

 

Ook interessant:

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug