Nieuws

Nieuwsbrief week 34, 2019

Dark Horse-vonnis kan tot vele nieuwe rechtszaken leiden

In 2018 werden Robin Thicke en Pharrell Williams veroordeeld tot het betalen van een miljoenenboete aan de erven van Marvin Gaye. Hun Blurred Lines zou teveel lijken op zijn Got To Give It Up. Die uitspraak deed al de nodige wenkbrauwen fronsen. Nu in een soortgelijke zaak ook Katy Perry en haar medecomponisten miljoenen moeten betalen aan rapper Flame, wordt de noodklok wat harder geluid. Uitgevers en componisten beginnen te vrezen dat jury’s voortaan vaker auteursrechtschendingen gaan horen, wat de kans op toekomstige rechtszaken doet toenemen, en dus de kans dat songwriters en publishers gedwongen worden hun royalty’s te delen met de rechthebbenden van oudere nummers.
Alle ogen (en oren) zijn nu gericht op de zaak van gitarist Randy Wolfe tegen Led Zeppelin, die claimt dat de riff uit Stairway To Heaven gekopieerd is uit zijn song Taurus.

Spotify Noorwegen ondanks prijsstijging verder gegroeid

Volgens Spotify-cfo Barry McCarthy (foto) is een van de domste vragen die je hem kunt stellen: ‘Waarom verhogen jullie de prijzen van jullie abonnementen niet?’ Hij acht het belangrijker om het marktaandeel van de dienst uit te breiden. De muziekmajors hebben daarentegen al laten weten zo’n prijsstijging helemaal niet zo gek te vinden. Zeker niet, omdat Spotify’s gemiddelde omzet per gebruiker terugloopt (en zal blijven teruglopen) door promotionele deals, bundels bij telecombedrijven, goedkope lanceringen in nieuwe markten en laaggeprijsde familie- en studentenabonnementen.
Daarom is het interessant om te bekijken hoe het Spotify in Noorwegen vergaat, waar het 13 maanden geleden zijn abonnementsprijzen met 10% verhoogde tot omgerekend €10,95. Het antwoord op die vraag is best opvallend: de groei van streaming muziekconsumptie in Noorwegen versnelde in 2018 vergeleken met de groei in het jaar daarvoor. Het effect is nog sterker als we kijken naar de tweede helft van het jaar (de stijging ging immers in op 1 juli 2018). In H2 2018 verdrievoudigde de streaminggroei vergeleken met H2 2017. Misschien is een prijsverhoging dus toch niet zo’n dom idee…

YouTube wijzigt beleid met betrekking tot auteursrechtclaims

Door een wijziging in YouTube’s copyright-beleid kunnen rechthebbenden die handmatig een claim indienen geen geld meer verdienen aan video’s waarin een kort of onbedoeld muziekfragment te horen is. Denk aan een flard muziek die uit een radio komt, of uit een voorbijrijdende auto. De verandering, die half september ingaat, heeft geen invloed op meldingen die worden ingediend via Content ID, waarmee volgens YouTube 98% van alle claims wordt afgehandeld.
In de aankondiging van de maatregel noemt de dienst de claims ‘oneerlijk, omdat ze alle inkomsten verschuiven van de creator naar de eiser, ongeacht de hoeveelheid geclaimde muziek’. Onder het nieuwe systeem kunnen rechthebbenden inbreuk makende uploaders nog wel verhinderen geld te verdienen met de video’s of die video’s blokkeren, maar ze kunnen de geldstroom niet meer naar hun eigen portemonnee afbuigen. YouTube verwacht dat de maatregel er op termijn toe zal leiden dat rechthebbenden minder claims leggen bij video’s waarin maar korte stukjes muziek te horen zijn. Op de korte termijn kan de wijziging echter juist zorgen voor meer geblokkeerde video’s.

Voor in de agenda: kennismakingsavond op 18 september!

Als je net teruggekeerd bent van vakantie, heb je misschien dit bericht gemist. Daarom nog even een herinnering. In het licht van een mogelijke toekomstige samenwerking/fusie met onze collega’s van BAM!, hebben we een avond geprikt waarop de leden van Popauteurs.nl en BAM! met elkaar kunnen kennismaken. Dat gaat gebeuren op woensdagavond 18 september, om 20.00 uur. Het wordt in elk geval een leuke, informele kennismakingsavond, maar de precieze invulling van de bijeenkomst en waar die plaatsvindt, hoor je nog van ons. We hopen je 18 september te zien!

Ook interessant:

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug