Nieuws

Nieuwsbrief week 16, 2019

Nieuwe ‘Popkwesties’-video staat online

Deze week in de nieuwe ‘Popkwesties’-video: Hoe krijg je je nummers op een Spotify-playlist?

Op de Popkwesties-pagina van onze website staan de video’s die tot nu toe gereleaset zijn:
- Hoe belangrijk is het om een uitgever te hebben?
- Waar moet je op letten bij een contract met de uitgever?
- Wat zijn de do’s en don’ts voor artiesten op social media?
- Hoe heeft streaming de muziek veranderd?
- Hoe benader je labels met jouw nummer?
- Hoe vind je artiesten voor jouw nummer?
- Mag je een cover uitbrengen?
- Hoe zit een goed popliedje/arrangement in elkaar?
- Wat zijn de voor- en nadelen van een co-write?
- Wat maakt een tekst goed?
- Welke clichés moet je als componist/tekstschrijver vermijden?
- Waarom het belangrijk is om een demo te produceren?
- Wat houdt sampling in?
- Welke subsidiemogelijkheden zijn er voor popcomponisten en -artiesten?
- Hoe werkt de Buma/Stemra-portal?
- Hoe ontvang je auteursrechten aan een optreden?
- Hoe breng je een plaat in eigen beheer uit?

Uiteraard zijn de video’s ook op YouTube te zien.

 

 

20 mei: Algemene Leden Vergadering Popauteurs.nl

Blokkeer de avond van 20 mei aanstaande in je agenda, want dan vindt de ALV van Popauteurs.nl plaats. Voor wie wil (dat horen we dan graag van tevoren) beginnen we om 18.00 uur met een dinerbuffet. Aansluitend, tussen 19.30 en 22.00 uur, is het officiële gedeelte. Ook dit keer hebben we de inspirerende omgeving van de Wisseloord Studio’s in Hilversum als plaats van handeling gekozen. Reiskosten worden vergoed.
In de volgende nieuwsbrief, over 2 weken, maken we de verdere invulling van het programma bekend. We hopen jullie op 20 mei allemaal te zien!

 

 

Songwriters schrijven protestbrief aan Spotify

Dit zat er al een tijdje aan te komen. Meer dan 90 hit-auteurs hebben een aan Spotify-oprichter Daniel Ek gerichte brief geschreven. Daarin roepen ze hem op om zijn bezwaren tegen de door de Copyright Royalty Board vastgestelde vergoedingen voor streams in de Verenigde Staten in te trekken. Het meest opvallend is het feit dat de brief onder meer ondertekend is door een aantal winnaars en genomineerden van Spotify’s Secret Genius Awards, die door de dienst in het leven geroepen zijn om songwriters en producers in het zonnetje te zetten. Zij zeggen in de brief gekwetst en teleurgesteld te zijn en zich gebruikt te voelen.
Tot de ondertekenaars behoren de internationaal succesvolle Nederlander Giorgio Tuinfort en andere prominenten, waaronder Nile Rodgers, Babyface, Greg Kurstin, Billy Steinberg en Steve Mac.

 

Na Blurred Lines-vonnis zijn auteurs voorzichtiger geworden

Vier jaar nadat Robin Thicke en Pharrell Williams meer dan 5 miljoen dollar moesten betalen aan de nabestaanden van Marvin Gaye, werpt het Blurred Lines-vonnis nog altijd zijn schaduw over de muziekindustrie. Songwriters kunnen niet inschatten waar de scheidslijn ligt tussen een eerbetoon en plagiaat, en het aantal auteursrechtclaims is de afgelopen jaren toegenomen. Niet al die gevallen worden voor de rechter uitgevochten. Vaak wordt buiten de rechtszaal geschikt. Ook in zaken die door beklaagden als ‘onzin’ worden bestempeld, is het advies meestal om te schikken. Wat een rechter gaat beslissen is immers ongewis.
Als gevolg van deze ontwikkeling nemen auteurs en componisten steeds minder risico’s. Zowel tijdens het schrijfproces zelf als tegenover de media. Door je in een interview te laten ontvallen wie je inspiratiebronnen zijn, zou je immers weleens de kat op het spek kunnen binden.

 

Popmuziek is steeds deprimerender geworden

Muziek is een kunstvorm die draait om expressie. Elke muzikant legt karaktertrekken in zijn liedjes. Een Amerikaans onderzoek toont aan welke muzikanten welke karaktertrekken het meest verwerken. Niet alle resultaten zijn even voor de hand liggend als de uitkomst dat Bruno Mars het meest vrolijke album maakte. Zo was het meest gestructureerde album van Lil Wayne en het meest voorzichtige van Taylor Swift.
Maar de grootste verrassing van de studie gaat niet over individuele artiesten, maar over algemene trends. Zo is muziek het afgelopen decennium bozer geworden, wat vooral in het repertoire van Drake tot uitdrukking komt. En opvallend genoeg zijn - van alle genres - binnen popmuziek de teksten steeds deprimerender geworden, met Demi Lovato als grootste drama queen.

 

Ook interessant:

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug