Nieuws

Nieuwsbrief week 6, 2019

Nieuwe ‘Popkwesties’-video staat online

‘Popkwesties’ is een serie video’s waarin oplossingen worden aangedragen voor eventuele vragen of problemen waar je als auteur voor kan komen te staan. Deze week wordt uitgelegd wat sampling is.

Op de Popkwesties-pagina van onze website staan de video’s die tot nu toe gereleaset zijn:

 

- Hoe belangrijk is het om een uitgever te hebben?
- Waar moet je op letten bij een contract met de uitgever?
- Wat zijn de do’s en don’ts voor artiesten op social media?
- Hoe heeft streaming de muziek veranderd?
- Hoe benader je labels met jouw nummer?
- Hoe vind je artiesten voor jouw nummer?
- Mag je een cover uitbrengen?
- Hoe zit een goed popliedje/arrangement in elkaar?
- Wat zijn de voor- en nadelen van een co-write?
- Wat maakt een tekst goed?
- Welke clichés moet je als componist/tekstschrijver vermijden?
- Waarom het belangrijk is om een demo te produceren?

Uiteraard zijn de video’s ook op YouTube te zien.

 

Data gebruiken om (potentiële) fans beter te bereiken

Het Music Managers Forum heeft een handige gids samengesteld, waarin staat hoe je data gebruikt om (potentiële) fans beter te bereiken en zo je kansen op succes te vergroten. De Fan Data Guide is een handleiding om met alle beschikbare streaming-, ticket sales- en social media-data je fans te bereiken, zonder de regels van de AVG te overtreden.
Het naslagwerk bevat ook een Data Checklist die artiesten en managers met potentiële zakenpartners kunnen doorlopen tijdens contractonderhandelingen.
De Fan Data Guide kan hier gratis worden gedownload.

Engelstalige muziek steeds minder dominant

Sinds 10 juli 2015 is vrijdag de wereldwijde releasedag voor singles en albums (een afspraak die overigens regelmatig met voeten getreden wordt). Hoewel het basisidee destijds over het algemeen met instemming begroet werd, waren er ook tegengeluiden. Vooral de independent labels vreesden dat een gemeenschappelijke releasedatum het lokale artiesten in hun markten moeilijk zou maken zich te verzekeren van cruciale promotie op platforms als Spotify, YouTube en Apple Music. Dit zou de impact van die lokale artiesten verlagen, ten gunste van grote Amerikaanse artiesten.
Een logische zorg, maar wel een die inmiddels ongegrond lijkt. Uit nieuw IFPI-onderzoek blijkt namelijk niet alleen dat niet-Engelstalig repertoire vandaag de dag in belangrijke individuele markten domineert, maar ook dat het zich steeds meer over de wereld verspreidt.

Door AI gecreëerde muziek is beter dan je denkt

Laten we eerlijk zijn: ook door mensen gemaakte muziek varieert van fantastisch tot verschrikkelijk. Dat geldt ook voor door artificial intelligence gecomponeerde muziek. Maar er worden op dat terrein wel snel grote vorderingen gemaakt, doordat de technologie steeds geavanceerder wordt. Daardoor kan de muziek steeds goedkoper geproduceerd worden, wat het nu al zeer geschikt maakt om onder een YouTube-video te zetten, in een game te gebruiken of als liftmuziek in te zetten.
Gezien de groei van deze markten wordt er veel geïnvesteerd in verdere verbetering van het aanbod. Daarbij heeft kunstmatig geproduceerde muziek duidelijke voordelen boven ‘mensenmuziek’. Zo is het in staat zich real-time aan te passen aan wat er op het scherm gebeurt. In dit artikel wordt zelfs melding gemaakt van software waarbij ‘artificial intelligence je songwriting kan verbeteren’. Er wordt zelfs gerept over een app die, behalve muziek, ook songteksten kan produceren. Wat denk jij: is dat een kans of bedreiging?

Ook interessant:

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug