Nieuws

Nieuwsbrief week 4, 2019

Nieuwe ‘Popkwesties’-video staat online

Naar aanleiding van jullie goede reacties op de eerste serie ‘Popkwesties’ hebben we besloten een nieuwe reeks op te nemen. In deze video’s worden oplossingen aangedragen voor eventuele vragen of problemen waar je als auteur voor kan komen te staan.
Deze week wordt uitgelegd waarom het belangrijk is om een demo te produceren en krijg je tips voor het opnemen van jouw demo.
Op de Popkwesties-pagina van onze website staan de video’s die tot nu toe gereleaset zijn:
- Hoe belangrijk is het om een uitgever te hebben?
- Waar moet je op letten bij een contract met de uitgever?
- Wat zijn de do’s en don’ts voor artiesten op social media?
- Hoe heeft streaming de muziek veranderd?
- Hoe benader je labels met jouw nummer?
- Hoe vind je artiesten voor jouw nummer?
- Mag je een cover uitbrengen?
- Hoe zit een goed popliedje/arrangement in elkaar?
- Wat zijn de voor- en nadelen van een co-write?
- Wat maakt een tekst goed?
- Welke clichés moet je als componist/tekstschrijver vermijden?
Uiteraard zijn de video’s ook op YouTube te zien.

 

Exportwaarde Nederlandse popmuziek boven de €200 miljoen

De exportwaarde die de Nederlandse popmuziek toevoegt aan de Nederlandse economie bedroeg in 2017 ruim €201 miljoen; een stijging van 0,26% in vergelijking met 2016. Ruim 75,6% kwam voor rekening van dancemuziek. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Perfect & More, dat sinds 2004 in opdracht van Buma Cultuur de exportwaarde van Nederlandse popmuziek in kaart brengt.
Het bedrag van €201 miljoen is gebaseerd op buitenlandse inkomsten op het gebied van ‘rechten’ (€22,5 miljoen), ‘opnamen’ (€12,4 miljoen) en ‘optredens’ (€166,5 miljoen) na aftrek van gemaakte kosten, maar inclusief salarissen, winst en belasting. In totaal zijn 1277 artiesten (Nederlands copyright) onderzocht. Daarvan waren 958 Nederlandse acts in 2017 in 93 verschillende landen actief buiten Nederland.
Lees hier meer over o.a. de genreverdeling, meest optredende artiesten in het buitenland en individuele tracks die buiten onze landsgrenzen hoge ogen hebben gegooid.

 

Streaming maakt liedjes korter

Het is niet voor het eerst dat deze conclusie getrokken wordt, maar dit artikel komt met nieuw bewijs: liedjes worden korter en de kans is groot dat dit komt doordat muziek tegenwoordig in hoofdzaak gestreamd wordt.
Overigens geldt dit niet alleen in hip hop en R&B, ook countryliedjes worden aantoonbaar korter, blijkt uit het artikel. Van popmuziek was de neerwaartse trend al langer bekend.
De reden dat streaming wordt aangewezen als veroorzaker van deze tendens is, dat streaming platforms per gespeeld liedje hetzelfde bedrag uitkeren, ongeacht de lengte. Anderen wijten het echter aan het feit dat de consument meer keuze heeft. Daardoor moeten liedjes compacter en meer catchy zijn om op te vallen.
Hoe dan ook: techniek heeft altijd invloed gehad op de lengte van muzieknummers. De eerste fonogrammen konden maar twee tot vijf minuten muziek herbergen. Daarna kwamen LP’s, tapes en CD’s, met steeds meer opslagcapaciteit. In het huidige streamingtijdperk neemt de liedlengte dus weer af.

Spotify test optie om artiesten te blokkeren

Tech site Thurrott heeft ontdekt dat Spotify momenteel een nieuwe feature test, die gebruikers in staat stelt artiesten te blokkeren. Volgens de site kun je in de hele app muziek blokkeren van elke artiest die je niet leuk vindt. Dat wil zeggen dat de muziek niet gespeeld wordt vanuit je eigen bibliotheek, playlists, gecureerde playlists, hitlijsten, radiozenders, enz.
In veel berichtgeving n.a.v. deze ontdekking wordt een link gelegd met R. Kelly, maar nadat Spotify die artiest (en anderen) vorig jaar kortstondig uit zijn playlisten verwijderde – wat de dienst op veel kritiek kwam te staan, lijkt deze nieuwe instelling een bredere functie te hebben. Hiermee worden gebruikers namelijk in staat gesteld de personalisatiealgoritmes van Spotify te beïnvloeden. In die zin lijkt dit op de mogelijkheid om tracks te (dis)liken die de dienst toevoegt aan gepersonaliseerde playlists als Discover Weekly en Release Radar.

Toenemende weerstand tegen Europese auteursrechtrichtlijn

Vier maanden geleden claimde de muziekindustrie nog een grote overwinning op YouTube, toen het Europees Parlement instemde met een voorstel voor een nieuwe auteursrechtrichtlijn. Daarin was onder meer Artikel 13 opgenomen, dat user-upload diensten dwingt hun verantwoordelijkheid te nemen voor auteursrechtschendingen op hun platforms. Die jubelstemming is sindsdien omgeslagen, omdat in nieuwere versies van de wettekst de originele intentie (‘het herstellen van de verstoring van de digitale markt door user upload contentdiensten’) aanzienlijk verwaterd is.
Tijdens een stemming, vorige week, kreeg de muziekindustrie een volgende klap in het gezicht: 11 van de lidstaten van de EU (waaronder Nederland, België en Duitsland) stemden tegen de laatste ontwerptekst. Als belangrijkste reden worden zorgen over Artikel 13 en Artikel 11 (in de volksmond de ‘linktaks’) genoemd. Als gevolg van die uitslag is de bijeenkomst waar de auteursrechtrichtlijn had moeten worden aangenomen, geschrapt.
Wordt vóór eind februari geen compromis bereikt over een nieuw voorstel, dan is de toekomst van de auteursrechtrichtlijn onzeker...

Ook interessant:

 

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug