Nieuws

Nieuwsbrief week 2, 2019

Nieuwe ‘Popkwesties’-video staat online

‘Popkwesties’ is een serie video’s waarin oplossingen worden aangedragen voor eventuele vragen of problemen waar je als auteur voor kan komen te staan. Deze week wordt uitgelegd welke clichés je als componist/tekstschrijver moet vermijden.
Op de Popkwesties-pagina van onze website staan de video’s die tot nu toe gereleaset zijn:
- Hoe belangrijk is het om een uitgever te hebben?
- Waar moet je op letten bij een contract met de uitgever?
- Wat zijn de do’s en don’ts voor artiesten op social media?
- Hoe heeft streaming de muziek veranderd?
- Hoe benader je labels met jouw nummer?
- Hoe vind je artiesten voor jouw nummer?
- Mag je een cover uitbrengen?
- Hoe zit een goed popliedje/arrangement in elkaar?
- Wat zijn de voor- en nadelen van een co-write?
- Wat maakt een tekst goed?
Uiteraard zijn ze ook op YouTube te zien.

 

Muzikanten ‘gaan commercieel’ tijdens Eurosonic Noorderslag

Weinig mensen weten dat We Love It, de reclametune van drogisterijketen Etos die je overal hoort, is geschreven tijdens ESNS. Dit jaar brengen Buma Music in Motion, Eurosonic Noorderslag en Sizzer het Sync Songwriting Camp terug naar Groningen. Gedurende 48 uur zal een getalenteerde groep muzikanten de soundtrack creëren voor een gloednieuwe Hunkemöller swimwear tv-campagne. Een internationale selectie van ervaren én jonge talenten die ’s avonds optreden op het festival, neemt deel aan het kamp, waaronder Violetta Zironi (IT), Briet (IJsland), Delaporte (SP), Klangstof (NL), Tjeerd Bomhof en Mathias Janmaat (NL), Van Common (NL), Juveniles (FR) en Amy Root (NL). De sessies vinden plaats in de speciaal voor dit doel gebouwde Sync Hotel Studios in het Artist Village van ESNS.

 

Ghostwriting en -producing in elektronische muziek en hiphop

Een veelgehoord gezegde binnen de elektronische muziek is dat een dj ook zelf zijn of haar eigen muziekproducties moet maken om zogenaamd credible te zijn. Los van dat hiermee de draaikunst van dj’s geweld wordt aangedaan - dj’s die geen eigen muziek produceren kunnen nog steeds draaikunstenaars zijn die dansvloeren in vervoering brengen - vormt dit gezegde een belangrijke verklaring voor de opkomst en het succes van ghostwriting en -producing in de elektronische muziek. In dit artikel (PDF) bespreekt Bjorn Schippers de juridische positie van ghostwriters en -producers.

 

Streaming steeds minder gedomineerd door supersterren

In maart 2018 zei Spotify-ceo Daniel Ek tegen investeerders: “Het is onze missie om 1 miljoen artiesten in staat te stellen van hun werk te leven.” Dat leek nogal een ambitieus statement, maar hij lijkt nu gelijk te gaan krijgen.
Dit artikel komt, na heel veel rekenwerk o.b.v. data uit de Amerikaanse muziekmarkt, tot de volgende conclusie: in 2017 werden de 500 meest gestreamde liedjes 55,03 miljard keer afgespeeld (14,6% van de in totaal 376,9 miljard streams die dat jaar in de VS beluisterd werden); in 2018 was die aantal 57,2 miljard (‘slechts’ 10,7% van het totaalaantal van 534,62 miljard streams).
 

Ook interessant:

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug