Nieuws

Nieuwsbrief week 50, 2018

Nieuwe ‘Popkwesties’-video staat online

Het bestuur van Popauteurs.nl heeft een aantal video’s laten opnemen, waarin een uitleg wordt gegeven over eventuele vragen of problemen waar je als auteur voor kan komen te staan. De serie heeft dan ook de naam ‘Popkwesties’. De video’s bevatten bijvoorbeeld een uitleg over wat wel en niet is toegestaan met betrekking tot sampling, en beantwoorden vragen als ‘hoe krijg ik mijn nummers op Spotify-playlists?’ en ‘mag ik een buitenlandse track zo maar vertalen en uitbrengen?’.
We plaatsen elke twee weken zo’n video op de Popkwesties Video’s-pagina en kondigen die in de nieuwsbrief aan. Deze week hebben we een video online gezet waarin wordt uitgelegd wat de voor- en nadelen van een co-write zijn.
Op de openingspagina van onze website staat een link naar de video’s die tot nu toe gereleaset zijn:
- Hoe belangrijk is het om een uitgever te hebben?
- Waar moet je op letten bij een contract met de uitgever?
- Wat zijn de do’s en don’ts voor artiesten op social media?
- Hoe heeft streaming de muziek veranderd?
- Hoe benader je labels met jouw nummer?
- Hoe vind je artiesten voor jouw nummer?
- Mag je een cover uitbrengen?
- Hoe zit een goed popliedje/arrangement in elkaar?
Uiteraard zijn ze ook op YouTube te zien.


Nederlandse hiphop domineert ook in 2018 Spotify-lijst

Hiphop is net als vorig jaar in Nederland het meest beluisterde genre op Spotify. Acht van de tien meest gestreamde artiesten zijn rappers van eigen bodem, blijkt uit gegevens van het platform. Vorig jaar waren dat er zes. Josylvio staat nu op nummer 1 in de lijst van meest gestreamde artiesten in Nederland. Ronnie Flex is tweede en Lil’ Kleine derde. De enige niet-rapper in de Top 10 van meest gestreamde artiesten in ons land, is Ed Sheeran. De Britse songwriter was vorig jaar nog de populairste artiest, zowel in Nederland als wereldwijd.
Het meest gedraaide nummer van 2018 in Nederland is One Kiss van Dua Lipa en Calvin Harris. God’s Plan van Drake werd tweede, maar was wereldwijd wel het meest gestreamde nummer door de 191 miljoen abonnees van Spotify. Het album Scorpion van de Canadese rapper werd ook het succesvolste album in de lijst.
Lees hier hoe de Nederlandse cijfers zich verhouden tot de wereldwijde.

EC zet sites stream rippers en MP3-piraten op zwarte lijst

Ondanks de groei van legaal streamen, bedraagt de handel in namaak- en gepirateerde producten volgens de Intellectual Property Office van de Europese Unie en de Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) jaarlijks wereldwijd rond de €338 miljard. Om die reden heeft de Europese Commissie een zwarte lijst aangelegd van niet-EU websites en bedrijven die zij verantwoordelijk acht voor het namaken en illegaal aanbieden van Europese producten, waaronder muziek. Met deze lijst, de Counterfeit and Piracy Watch List, wil de EC handhaving van de wet stimuleren en ISP’s en andere intermediairs aanmoedigen maatregelen te nemen om misbruik van hun diensten tegen te gaan.
Op de lijst komen o.a. stream rip websites voor (waarmee content van audio- en videostreamingdiensten kan worden geconverteerd en gedownload), alsook ongelicenseerde MP3-marktplaatsen en cyberlockers.

Moet Spotify via een andere methode gaan doorbetalen?

De discussie over het systeem dat Spotify hanteert om te bepalen hoeveel geld het aan artiesten uitkeert, woedt al bijna sinds de lancering van het platform en is nog lang niet voorbij.
Op dit moment betaalt Spotify, net als de andere streamingdiensten, volgens een ‘pro rata’-model. Dus als Drake in een bepaalde maand met vijf liedjes 2% van alle wereldwijde streams voor zijn rekening neemt, krijgt hij daarvoor 2% van het totale uitgekeerde bedrag (ongeveer 70% van de inkomsten). Sommigen in de industrie claimen dat dit vooral de mega-acts bevoordeelt, terwijl degenen die nichemuziek maken verhoudingsgewijs een te klein bedrag krijgen. Die mensen vinden dat moet worden afgerekend op basis van de muziekconsumptie van individuele gebruikers. Dus: als iemand een hele maand lang alleen maar muziek van één bepaalde artiest draait, dan zou het totale uitkeerbare bedrag van die consument (zeg maar €7,= van zijn abonnementsgeld van €10,=) naar die ene artiest moeten gaan.
Deze theorie wordt door een recente Finse studie onderschreven, maar in een vervolgonderzoek geeft Spotify zelf aan dat de invoering van een op individueel luistergedrag gebaseerd model dusdanig hoge kosten met zich meebrengt, dat dit het voordeel teniet doet. Steeds weer opduikende verhalen over ‘stream farms’, waar op ontelbare apparaten miljoenen nepstreams worden gegenereerd, pleiten echter juist weer voor een gebruiker-gebaseerde uitbetaling. Ook gerenommeerd onderzoeker Mark Mulligan is hier voor. Al levert het artiesten niet meer geld op, dan biedt het in elk geval eerlijkheid en transparantie. Dat is ook veel waard.
In dit artikel zijn meer achtergronden en argumenten bij elk van de standpunten te vinden.

Ook interessant:


Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug