Nieuws

Nieuwsbrief week 48, 2018

Nieuwe ‘Popkwesties’-video staat online

Het bestuur van Popauteurs.nl heeft een aantal video’s laten opnemen, waarin een uitleg wordt gegeven over eventuele vragen of problemen waar je als auteur voor kan komen te staan. De serie heeft dan ook de naam ‘Popkwesties’. De video’s bevatten bijvoorbeeld een uitleg over wat wel en niet is toegestaan met betrekking tot sampling, en beantwoorden vragen als ‘hoe krijg ik mijn nummers op Spotify-playlists?’ en ‘mag ik een buitenlandse track zo maar vertalen en uitbrengen?’.
We plaatsen elke twee weken zo’n video op de Popkwesties Video’s-pagina en kondigen die in de nieuwsbrief aan. Deze week hebben we een video online gezet waarin wordt uitgelegd hoe een goed popliedje/arrangement in elkaar zit.
Op de openingspagina van onze website staat een link naar de video’s die tot nu toe gereleaset zijn:
- Hoe belangrijk is het om een uitgever te hebben?
- Waar moet je op letten bij een contract met de uitgever?
- Wat zijn de do’s en don’ts voor artiesten op social media?
- Hoe heeft streaming de muziek veranderd?
- Hoe benader je labels met jouw nummer?
- Hoe vind je artiesten voor jouw nummer?
- Mag je een cover uitbrengen?
Uiteraard zijn ze ook op YouTube te zien.


 

Onlinebereik Spotify NL was in oktober 5,2 miljoen personen

In oktober van dit jaar behaalde muziekdienst Spotify in Nederland een maandbereik van 36,2% (5.243.000 personen van 13 jaar en ouder). In een periode van een jaar steeg het aantal gebruikers per maand met 1 miljoen mensen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van onderzoeksbureau GfK.
Onder jongeren is het gebruik van Spotify relatief het hoogst, met een maandbereik van 64%. In de voor adverteerders belangrijke doelgroep 20 t/m 49 jaar maakt 28% wekelijks gebruik van Spotify. Nagenoeg de helft van de gebruikers binnen deze doelgroep heeft een Spotify Premium-abonnement, zonder reclame.
Relatief gezien spelen de meeste gebruikers hun muziek op of via hun smartphone af: meer dan 85% van de bezoeken vindt via de smartphone plaats en een kleine 15% via tablets. Het onlinebereik van de desktopapplicatie valt buiten de resultaten.

Auteur Sam Barsh brengt ‘shockerende’ inkomsten naar buiten

Sam Barsh lijkt een succesvolle songwriter, met credits op meer dan 100 songs van o.a. Kendrick Lamar, Anderson .Paak and Logic. Maar in een bericht op Facebook heeft hij zijn royalty’s gepubliceerd, die hij zelf ‘shockerend’ noemt.
Voor zijn songwriting op Logics Black Spiderman verdiende hij minder dan $2000,- en voor Anderson .Paaks Heart Don’t Stand A Chance en Your Prime (waarin hij een aandeel van 16% heeft), in totaal minder dan $5000,-. Zijn aandeel (8,5%) in Aloe Blaccs The Man daarentegen leverde hem rond de $200.000,- op. Dat verschil is verklaarbaar doordat The Man een hit was op traditionele AM- en FM-radio en werd uitgelicenseerd voor een aantal tv-shows, films en commercials. Bovendien kwam het nummer uit in 2013, toen nog veel meer mensen downloads kochten.
Dit soort onthullingen zal ongetwijfeld een rol gaan spelen in het aanhoudende debat over de verschillen in streaming royalty’s tussen uitgevers en labels.

YouTube en de muziekindustrie gaan rollebollend over straat

YouTube ligt op ramkoers met de muziekindustrie en de rechthebbenden. De inzet: Artikel 13 van het wetsvoorstel om het auteursrecht in de Europese Unie te hervormen. Dit artikel geeft digitale platforms meer verantwoordelijkheid over de content die hun gebruikers uploaden en stelt dat zij ook een eerlijke vergoeding over moeten afdragen. YouTube zegt dat het de afgelopen 12 maanden al $1,8 miljard aan de rechthebbenden heeft overgemaakt, maar de IFPI herkent zich niet in dit bedrag en zegt dat dit getal niet aansluit bij de informatie die uit haar eigen systemen naar voren komt. YouTube claimt verder dat doorgang van Artikel 13 zal leiden tot het blokkeren van vele video’s en dus minder geld voor artiesten en songwriters. De videodienst doet zijn beklag niet alleen in de pers, maar bestookt ook zijn gebruikers met dit soort mededelingen. De BPI beticht YouTube op zijn beurt van het verspreiden van propaganda. Impala geeft aan dat Artikel 13 de ‘value gap’ dicht en dus een brug slaat tussen de duizelingwekkende inkomsten van YouTube en het zieltogende bestaan van veel makers. Het zet de discussie ook in perspectief: “For every €1 from YouTube, Spotify pays €10.”

Ook interessant:

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug