Nieuws

Nieuwsbrief week 46, 2018

Bert Ruiter benoemd tot erelid van Popauteurs.nl

Op 1 november jl. heeft de vereniging Popauteurs.nl officieel afscheid genomen van haar bestuurslid Bert Ruiter. Bert heeft meer dan 25 jaar in het bestuur gezeten van eerst de vereniging PALM (Professionele Auteurs Lichte Muziek) en daarna haar opvolger Popauteurs.nl.
Voor het bestuur was zijn afscheid de reden om Bert het erelidmaatschap van Popauteurs.nl te verlenen voor al zijn verdiensten. Hij verdedigde jarenlang het belang van de muziekauteurs, waarbij hij onze afgevaardigde was zowel in het Buma/Stemra-bestuur als de mede door Bert opgerichte BV Pop. Bert heeft o.a. ook veel inspanningen geleverd om het huidige muziekuitgavecontract ten gunste van de auteurs te verwezenlijken.
Bij de bekendmaking van zijn afscheid blikten we al eens met Bert terug op wat er zoal bereikt is en hoe hij de toekomstige positie van auteurs ziet. Lees hier dit interview terug.

Op de foto een deel van het bestuur van Popauteurs.nl samen met Bert Ruiter en Jerney Kaagman.

Nieuwe ‘Popkwesties’-video staat online

Het bestuur van Popauteurs.nl heeft een aantal video’s laten opnemen, waarin een uitleg wordt gegeven over eventuele vragen of problemen waar je als auteur voor kan komen te staan. De serie heeft dan ook de naam ‘Popkwesties’. De video’s bevatten bijvoorbeeld een uitleg over wat wel en niet is toegestaan met betrekking tot sampling, en beantwoorden vragen als ‘hoe krijg ik mijn nummers op Spotify-playlists?’ en ‘mag ik een buitenlandse track zo maar vertalen en uitbrengen?’.
We plaatsen elke twee weken zo’n video op de Popkwesties Video’s-pagina en kondigen die in de nieuwsbrief aan. Deze week hebben we een video online gezet waarin wordt uitgelegd of je een cover mag uitbrengen.
Op de openingspagina van onze website staat een link naar de video’s die tot nu toe gereleaset zijn: - Hoe belangrijk is het om een uitgever te hebben?
- Waar moet je op letten bij een contract met de uitgever?
- Wat zijn de do’s en don’ts voor artiesten op social media?
- Hoe heeft streaming de muziek veranderd?
- Hoe benader je labels met jouw nummer?
- Hoe vind je artiesten voor jouw nummer?
Uiteraard zijn ze ook op YouTube te zien.

 

51% Nederlanders streamt muziek, 26% betaalt er voor

Een nipte meerderheid van de Nederlanders (51%) heeft in de afgelopen drie maanden tenminste éénmaal muziek gestreamd via een dienst zoals Spotify, Deezer of Apple Music. Dat blijkt uit cijfers van Telecompaper Consumer Insights over het derde kwartaal van 2018. Hierbij is gekeken naar diensten die alleen streaming muziek aanbieden. Daarom zijn diensten zoals YouTube, die ook videocontent bieden, niet meegenomen.
Ruim een derde van de Nederlanders gebruikte hiervoor een gratis muziekdienst. 17% van de Nederlanders heeft een betaald abonnement en nog eens 9% geeft aan te betalen voor dienst maar dit via hun telecomaanbieder te doen.
43% van de Nederlanders streamde de afgelopen drie maanden muziek via Spotify. Op een tweede plek komt SoundCloud met 8%. Apple Music, wereldwijd de nummer twee muziekdienst achter Spotify, volgt op een derde plek met 6%. Bijna de helft van de Spotify-gebruikers betaalt, al dan niet via hun telecomaanbieder, voor de dienst.

Spotify lanceert analytics voor muziekuitgevers

Streamingdienst Spotify had al analytics voor labels en distributeurs, evenals voor artiesten en hun managers. Vanaf nu kunnen ook muziekuitgevers – en in het verlengde daarvan auteurs – gebruikmaken van Publishing Analytics. Deze tool voorziet muziekuitgevers dagelijks van data over het gebruik van hun werken op het platform, de beluistering per auteur en de populariteit van werken in playlists. De metadata zijn ook te exporteren. Spotify zegt zich met deze tool op de hele publishing-keten te richten, van A&R en syncs tot auteursrecht en beheer.
Nadat de dienst eerder dit jaar begon trackcredits zichtbaar te maken is dit een nieuwe poging de relaties met uitgevers te verbeteren. Tot voor kort stond die relatie nogal onder druk en werden tegen Spotify verschillende rechtszaken aangespannen vanwege licentieperikelen.

Opbrengst uit muziekrechten met 6% gegroeid

De wereldwijde inkomsten uit muziekroyalty’s zijn het afgelopen jaar met 6% gestegen tot €8,3 miljard. Dat staat in het Global Collections Report 2018 van CISAC (International Confederation of Societies of Authors and Composers). CISAC vertegenwoordigt 239 collectief beheersorganisaties in 121 landen.
Volgens het rapport kwamen royalty’s uit digitale exploitatie in 2017 voor het eerst boven de €1 miljard uit, een stijging met 24%. Dankzij muziek- en videostreamingdiensten zijn de digitale inkomsten in de afgelopen vijf jaar met 166% gegroeid. Ondanks de stijging tot €1,27 miljard, liggen de opbrengsten uit digital gebruik nog ver achter op die uit gebruik door omroepen, als achtergrondmuziek en uit live optredens. Digitale bronnen zijn goed voor 13% van de royalty’s (dit was 11%).
Download hier het complete rapport (Engelstalige versie).

Ook interessant:

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug