Nieuws

Nieuwsbrief week 31, 2018

Spotify populairste muziekstreamingdienst in Nederland

Spotify is in Nederland de populairste muziekstreamingdienst. Uit een onderzoek van Telecompaper blijkt dat 5,8 miljoen Nederlanders gebruikmaken van de gratis of betaalde variant van Spotify. Apple Music heeft 1,1 miljoen gebruikers, terwijl Deezer ongeveer 900.000 Nederlandse gebruikers kent.
53% van alle Nederlandse Spotify-gebruikers heeft een betaald account. Bij Deezer en Apple Music is dit respectievelijk 50% en 24%. Wereldwijd heeft ongeveer een derde van alle Spotify-gebruikers een betaald abonnement.
Volgens Telecompaper ligt het aantal betalende gebruikers in Nederland hoger dan in de rest van de wereld. Dit heeft vooral te maken met de deals die telecomproviders als KPN (Spotify), Vodafone (Napster) en T-Mobile (Deezer) met muziekstreamingdiensten sluiten.
Telecompaper keek voor zijn rapport naar cijfers over het tweede kwartaal van 2018.

Onderzoek: 30+-ers hebben weinig tijd om muziek te ontdekken

Uit een onderzoek van Deezer onder 1000 Amerikanen blijkt dat mensen op een gemiddelde leeftijd van 29 jaar en 10 maanden een punt bereiken, waarop ze stoppen actief te zoeken naar nieuwe muziek. Dat is slechts vier jaar na het moment waarop de muziekontdekking van de meesten zijn hoogtepunt bereikt.
De gedragsverandering blijkt niet te liggen aan een afkeer van muziek. In tegendeel: 60% van de ondervraagden gaf aan hun muziekrepertoire nog graag te willen uitbreiden. Velen zijn echter overweldigd door de hoeveelheid muziek die tot hun beschikking staat, terwijl anderen aangaven dat andere bezigheden – zoals een drukke baan of het opvoeden van kinderen – ervoor zorgden dat het ontdekken van muziek een lagere prioriteit kreeg.

 

Spotify sluit Q2 af met 83 miljoen abonnees en omzetstijging

Spotify heeft zijn cijfers voor het tweede kwartaal van 2018 gepubliceerd. Music Business Worldwide trekt hieruit zes conclusies: de streamingdienst ligt op koers om tegen het eind van het jaar 100 miljoen betalende abonnees te hebben; de verliezen blijven schrikbarend hoog; Spotify bevestigt rechtstreekse licentiedeals te sluiten met artiesten (maar bagatelliseert die); de advertentie-inkomsten liggen nu onder de 10% van de totale omzet van Spotify; het percentage gebruikers dat zijn abonnement opzegt of Premium verruilt voor de advertentievariant wordt lager; de beursgang, later dit jaar, van Tencent Music Entertainment (waarin Spotify aandelen heeft) zou de Zweden een dusdanig rendement kunnen opleveren, dat het voor het eerst een positieve netto-omzet zou kunnen hebben. De dienst verwacht in de periode daarna weer ‘gewoon’ rode cijfers te schrijven.
Details zijn te vinden in dit artikel.

 

 

Totale auteursrechtindustrie groeide in 2016 met $1,5 miljard

Wat is de waarde van de totale muziekindustrie? Simpele vraag, zou je denken, maar toch werd die pas een paar jaar geleden voor het eerst beantwoord, toen Will Page (Spotify’s director of economics) de omzetten van de hele muziekindustrie – van recorded music tot publishing en collectief beheer – bij elkaar optelde. In 2006, het recentste jaar waarvan alle inkomstenstromen in kaart gebracht zijn, bedroeg de wereldwijde waarde van muziekauteursrecht bijna 26 miljard dollar, een groei van 1,5 miljard dollar (+6,1%) vergeleken met 2015. In dat jaar groeide de wereldwijde auteursrechtomzet nog met ‘slechts’ 941 miljoen dollar.
Alle drie de elementen in deze rekensom boekten in 2016 winst t.o.v. 2015: de wereldwijde omzet van de labels steeg met 5,6%, die van muziekuitgevers met 6,3% en van de collectief beheersorganisaties met 6,8%. Over het geheel bezien verhielden labels en uitgevers zich als 57:43. Dit zet de kritiek dat streamingdiensten veel meer uitbetalen aan labels dan aan uitgevers in perspectief, aldus Page (die dus bij Spotify werkt).

 

Ook interessant:

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug