Nieuws

Nieuwsbrief week 24, 2018

9292 en Warner Music Benelux lanceren muziekplatform

Advies- en reisorganisatie 9292 heeft in samenwerking met Warner Music Benelux Onderweg, een nieuw muziekplatform, geïntroduceerd. Binnen de 9292-app worden op basis van real-time data van de reis playlists aangeboden. Die worden gecreëerd met het doel de reizigers te laten relaxen, een energie-boost te geven of beter te laten focussen op hun werk tijdens hun reis.
Jacques Hoogesteger, digital marketeer bij Warner Music: “9292 verstrekt jaarlijks ruim 700 miljoen reisadviezen, daarnaast blijkt uit consumentenonderzoek dat 29% van de mensen die muziek luisteren via streamingdiensten, dit in het openbaar vervoer doen. Mede op basis van deze cijfers hebben we de handen ineengeslagen om reizen met het openbaar vervoer nog aangenamer te maken”.
René van den Pas, commercieel manager bij 9292: “Met deze pilot onderzoeken wij of muziek het reiscomfort van ov-reizigers kan vergroten. Samen met Warner Music bieden we diverse playlists onder de titel Onderweg aan en zijn we heel erg benieuwd naar de reacties van de reizigers.”

Spotify-aandelenhandel gaat aan songwriters voorbij

Toen Spotify in 2008 voor het eerst licentiedeals sloot, waren daarbij alleen de muziekmajors en Merlin betrokken. In ruil voor die licenties eisten – en kregen – zij aandelen in de muziekdienst. De uitgevers deden hun eigen onderhandelingen, en hoewel Universal Music Publishing Group onderdeel is van Universal Music Group en Warner/Chappell van Warner Music Group, kregen zij géén aandelen aangeboden. Aan Sony/ATV, in 2008 voor 50% in handen van Sony Corp. (en voor 50% van de Jackson Estate), werden evenmin aandelen aangeboden, terwijl Sony Music die wel kreeg.
Music Business Worldwide rekent in dit stuk de gevolgen voor: de majors en Merlin vergaarden tien jaar geleden tezamen 18% van de Spotify-aandelen en kunnen die nu verkopen voor een bedrag van ongeveer $2,6 miljard. Een opbrengst die zij zullen delen met hun artiesten en partnerlabels. En wat houden de songwriters, die aan de basis staan van het succes van de streamingdienst, aan de handel in Spotify-aandelen over? Helemaal niets.

Onderzoek: illegale downloaders zochten eerst legaal

MUSO, expert op het gebied van piraterij, heeft de resultaten bekendgemaakt van een recent onderzoek naar hoe het publiek online omgaat met content. Tijdens dit onderzoek, gehouden onder 1000 volwassen Britten, gaf 60% van de ondervraagden toe weleens illegaal muziek, films of tv-programma’s te hebben gestreamd of gedownload. 83% daarvan zei dat ze de content eerst via legale wegen hadden geprobeerd te vinden.
Gevraagd waarom zij content illegaal hadden gestreamd of gedownload, was de belangrijkste reden (35,2%) het verschil in prijs. Dit werd echter op de voet gevolgd door het feit dat de content niet beschikbaar was op de dienst waarop zij geabonneerd waren (34,9%), en niet beschikbaar was waar zij leefden (34,7%). Van alle ondervraagden was 68% lid van een abonneedienst als Netflix of Amazon Prime voor films en tv-series, en Spotify of Apple Music voor muziek. Interessant genoeg was dit percentage hoger (91%) onder degenen die aangaven illegaal content te consumeren.
Lees hier welke conclusies de onderzoekers aan deze resultaten verbinden.

Spotify geeft artiesten voorschot bij rechtstreekse licentie

Een aantal managers en indie artiesten is door Spotify een voorschot beloofd als zij hun muziek rechtstreeks aan de dienst licenseren. In sommige voorstellen beloopt het voorschot honderdduizenden dollars, en krijgen de artiesten 50% van de omzet van die streams op Spotify. Dat is iets minder dan de 54% die de majors gemiddeld per stream krijgen, maar daar staat tegenover dat er bij een rechtstreekse licentie geen percentage naar een label gaat. Per saldo houden artiesten dus meer over, terwijl Spotify door de lagere afdrachten minder kosten heeft. Het betreft non-exclusieve deals, dus dezelfde nummers kunnen ook op andere platforms worden aangeboden.
Na de bekendmaking van dit bericht steeg de prijs van een Spotify-aandeel eind vorige week naar een all-time high, waardoor de waarde van de streamingdienst tot boven de 30 miljard dollar steeg.

Ook interessant:

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug