Nieuws

Nieuwsbrief week 22, 2018

Kaartverkoop Buma NL gestart

De Nederlandstalige muziek maakt de laatste jaren een gestage groei door. Dit is mede te danken aan de voortdurende populariteit van het levenslied en Nederlandstalige popbands als Bløf, maar ook aan de verbreding van het genre naar alternatieve stromingen en urban. Daardoor wordt een hele nieuwe groep – vaak jonge – luisteraars bereikt.
In dit optimistische klimaat van groeiende populariteit van de Nederlandstalige muziek kunnen componisten, tekstschrijvers, artiesten, muziekuitgevers, labels en liefhebbers op maandag 1 oktober weer terecht bij Buma NL, Nederlands grootste conferentie en festival voor muziek in onze eigen taal. Lees hier meer over de geplande opzet van Buma NL, maar kort en goed: de bezoekers kunnen een dag lang netwerken en aanschuiven bij interactieve panels, discussies, masterclasses en showcases.
Het evenement vindt ook dit jaar plaats in het Utrechtse TivoliVredenburg. De kaartverkoop is inmiddels van start gegaan via buma.nl/tickets.

 

Buma Awards voor Simu, Schaepman, Farrell en Nieuwenhuijsen

Afgelopen week zijn, voorafgaand aan Buma Music in Motion, drie Buma Awards uitgereikt. De prestigieuze prijzen voor de makers van muziek zijn uitgereikt in de nieuwe categorieën ‘Beste muziek voor documentaires, korte films en telefilms’, ‘Beste muziek in trailers’ en ‘Beste gebruik van bestaande muziek (sync) in reclame, televisie, film en online’. Ze gingen naar respectievelijk componist Alex Simu voor Back To The Taj Mahal Hotel, componist Beau D. Schaepman voor de trailer van CinemAsia en producer en artiest Zanillya Farrell (en Leonardo Manfrinato, Brittney Boweles) voor Together #WePlayStrong / UEFA Girls Football Campaign. De 28-jarige componist Hans Nieuwenhuijsen mocht de Buma Music in Motion New Talent Award in ontvangst nemen.
Buma Music in Motion richt zich op het gebruik van muziek in film, games, televisie en reclame en werd dit jaar voor de achtste keer georganiseerd.

 

Nieuwe abonneemuziekdienst YouTube Music gelanceerd

Na jaren waarin de ene valse start de andere opvolgde en maanden van speculaties heeft YouTube eindelijk zijn nieuwe betaaldienst voor streaming muziek gelanceerd. De naam? Niet de eerdere codenaam Remix maar - verzin het maar - YouTube Music. Een naam die het bedrijf overigens in het verleden al aan eerder pogingen hing.
Voor het inmiddels gekende tarief van $9.99 krijgen gebruikers reclamevrij toegang tot alle door YouTube gelicenseerde muziek en ‘user generated’ muziekcontent die op het platform verkrijgbaar is. Voor 2 dollar extra kan een Premiumabonnement afgesloten worden (het oude YouTube Red), waarmee alle op YouTube beschikbare content (ook video) ontsloten wordt.
De dienst is in eerste instantie uitgerold in de VS, Mexico, Zuid-Korea, Australië en Nieuw-Zeeland en komt in een later stadium ook naar Europa.

 

 

Steeds meer auteurs nodig om een hit te schrijven

Uit nieuw onderzoek van het Britse muziekvakblad Music Week blijkt dat er gemiddeld 4,84 auteurs nodig zijn om een hit te schrijven. Vorig jaar waren dat nog 4,53 mensen. Deze cijfers zijn gebaseerd op de Engelse charts, maar er is geen reden om aan te nemen dat het hier heel anders is.
Strip That Down van Liam Payne (foto) feat. Quavo spande de kroon: dat nummer bevat niet minder dan 15 songwriting credits (waaronder eentje voor Shaggy, wiens hit It Wasn’t Me in het nummer gesampled is, maar ook de schrijvers van War’s Smile Happy, dat Shaggy op zijn beurt gebruikte in It Wasn’t Me). Sinds Blurred Lines durft niemand het meer aan om de schrijvers van gebruikte fragmentjes (of zelfs ook maar inspiratiebronnen) niet in de credits te vermelden. En om je te ‘verzekeren’ van een hit, kun je maar beter een goede topline-schrijver of beat-specialist in de arm nemen.
Wat dit betekent voor de verdiensten per auteur laat zich raden, maar als het vergroten van de hitkansen goed uitpakt, betaalt dit zich wel terug, aldus Music Week.

 

 

YouTube voorziet miljoenen video’s van uitgebreide credits

Over het vermelden van credits gesproken: YouTube heeft op dat vlak een belangrijke stap gezet. Sinds kort zijn meer dan 500 miljoen video’s op het platform voorzien van songwriter, label en publishing credits. Het gaat daarbij niet alleen om officiële video’s, maar ook om user-uploaded content waarin muziek is gebruikt.
YouTube geeft aan deze metadata verkregen te hebben via labels, muziekuitgevers en muzieklicentieplatforms. Deze informatie is ingebracht in de eigen Content ID-technologie, waarmee YouTube muziek herkent t.b.v. de doorbetaling aan de juiste rechthebbenden. Via de ‘Show more’-knop onder elke video kunnen de credits geraadpleegd worden. Daar staat ook een link naar het officiële artiestenkanaal en de officiële videoclip, mits aanwezig.

 

 

 

TIDAL in de hoek waar de klappen vallen

TIDAL beleeft roerige tijden. De muziekstreamingdienst is ervan beschuldigd de streamingaantallen van albums van Kanye West en Beyoncé kunstmatig opgeblazen te hebben tot honderden miljoenen streams per album, waardoor enorme hoeveelheden royalty’s zijn uitbetaald ten koste van andere artiesten.
De beschuldiging werd gedaan door de Noorse krant Dagens Næringsliv, nadat die een jaar lang onderzoek naar de kwestie had gedaan. Het belangrijkste bewijs is afkomstig van een harde schijf vol interne TIDAL-data, die de krant in bezit kreeg. De dienst ontkent de aantijgingen, maar diverse collecting society’s hebben inmiddels diepgaand onderzoek aangekondigd. Ook TIDAL zelf laat een eigen onafhankelijk onderzoek verrichten.
Alsof dit nog niet genoeg is, is ook naar buiten gekomen dat de streamingdienst al maanden achterop is met het doorbetalen van royalty’s aan de rechthebbenden. Diverse labels hebben tegenover Dagens Næringsliv bevestigd al ruim een half jaar geen geld meer te hebben gezien.

 

 

Ook interessant:

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug