Nieuws

Nieuwsbrief week 18, 2018

22 mei a.s.: Buma/Stemra jaarvergadering

Beste popauteurs, Op 22 mei a.s. vindt in Hoofddorp een nieuwe Algemene Ledenvergadering van Buma/Stemra plaats, waar voor de eerste keer een nieuwe Raad van Toezicht en een Raad van Rechthebbenden moeten worden gekozen. Deze twee gremia komen in de plaats van het huidige Bestuur en Ledenraad.
In gezamenlijk overleg met collega-beroepsorganisaties BCMM, VCTN, BAM! en Nieuw Geneco adviseren wij de leden van onze vereniging Popauteurs.nl om tijdens de ALV de door Buma/Stemra voorgestelde statutenwijziging te steunen. Daarnaast vragen wij u bij de verkiezing voor Raad van Toezicht, Raad van Rechthebbenden en Buma Cultuur-bestuur de volgende, door de gezamenlijke verenigingen voorgedragen kandidaten met uw stem te steunen:

Raad van Toezicht:
Anthony Fiumara (Nieuw Geneco)
René Meister (VCTN)
Arriën Molema (BAM!)
Marc Swemle (BCMM)

Raad van Rechthebbenden:
1. Rita Zipora (BAM!) voor pop-zetel 1
2. Aafke Romeijn (BAM!) voor pop-zetel 2
3. Iason Chronis (Popauteurs.nl) voor pop-zetel 3
4. Johan van der Voet (BCMM) voor multimedia-zetel 1
5. Martijn Schimmer (BCMM) voor multimedia-zetel 2
6. Hans Everling (BCMM) voor multimedia-zetel 3
7. Monique Krüs (Nieuw Geneco) voor de ernstige zetel
8. Ben van den Dungen (VCTN) voor de vrije zetel

Buma Cultuur:
Frank van Wanrooij (VCTN) voor de vrije zetel

Ik hoop u allen op de 22e te mogen begroeten.

Vriendelijke groet,

Tom Peters
Voorzitter Popauteurs.nl

Omzet Nederlandse muziekindustrie stijgt door in 2017

De Nederlandse muziekindustrie zag in 2017 de omzet met 10,1% stijgen, naar 170,5 miljoen euro. Uit het succes van de streamingsdiensten blijkt dat de consument het onbeperkt muziek luisteren massaal omarmt. Daardoor is het omzetaandeel van streaming gestegen naar 63,8% van de totale markt, vergeleken met 54,7% in 2016.
De succesvolle streamingmarkt was het afgelopen jaar goed voor een omzet van 108,6 miljoen euro. NVPI verwacht dat het aandeel van streaming nog verder zal toenemen. De verkoop van fysiek product nam af van 39,6% in 2016 naar 32,1% in 2017. De omzet uit vinyl is daarentegen flink gestegen (met bijna een kwart) en inmiddels goed voor 30,6% van de totale omzet uit fysiek product.
Lees hier het complete persbericht.

Jessurun: “Globalisering leidt tot lokalisering en andersom”

Tegelijk met de Nederlandse marktcijfers kwam IFPI naar buiten met het Global Music Report. Behalve voor de – eveneens positieve – wereldwijde marktcijfers, was hierin ruimte voor een uitgebreid stuk over het streamingsucces van Nederlandstalige hip hop. Will Page, chief economist bij Spotify, omschrijft Nederlanders als ‘early adopters van Spotify’ en noemt het succes van hip hop en de rol van streaming daarin ‘een voorbode van wat ook elders gaat gebeuren’.
Als voorbeeld wordt in het stuk het succes van rapper Boef aangehaald. Martin Jessurun, president Warner Music Benelux, herinnert zich de release van diens album, en dat dit alle records brak. “In Benelux, which is a relatively small market, he achieved 150 million streams in 2017. At one point, he had 16 album tracks in Spotify’s Top 20, with seven tracks in the Top 10. Also, his video for Habiba was the most viewed video ever (50m views) from any Dutch artist. (…) What we are seeing is that globalisation leads to localisation and vice versa.”
Lees hier het hele Global Music Report (pdf), met bovenstaand stuk op pagina 23.

 

 

Vernieuwde freemium-dienst Spotify ‘zal groei aanwakkeren’

Spotify heeft zijn advertentie-gedreven gratis dienst flink gepimpt. Daardoor is hier voor gebruikers nu meer te halen dan ooit en is het verschil met de abonneedienst kleiner geworden. De belangrijkste veranderingen zijn: snellere personalisatie (al bij de inschrijving wordt gebruikers gevraagd hun favoriete artiesten door te geven), meer controle (binnen 15 gepersonaliseerde playlists kunnen gebruikers zelf de te beluisteren liedjes kiezen, i.p.v. vast te zitten aan de shuffle-modus), verbeterde aanbevelingen en het makkelijker aanmaken en wijzigen van playlists.
De motivatie voor de aanpassingen lijkt gelegen in het aanspreken van de jongere doelgroep, die een maandabonnement niet kan betalen. Die zou op deze manier verleid moeten worden alsnog een abonnement af te sluiten. Volgens Spotify is 71% van de maandelijks actieve gebruikers jonger dan 34.
Bij de presentatie zei chief product officer Gustav Söderström: “Dit is de enige manier om ons doel te bereiken om miljarden muziekfans op het platform aan te sluiten. We doen dit omdat het groei zal aanwakkeren; groei voor de industrie en voor de makers.”

 

 

‘YouTube is veruit het dominantste audiostreamingplatform’

Op YouTube wordt meer muziek beluisterd dan op alle andere streamingplatforms samen. Daarmee is YouTube de dominantste dienst in de wereldwijde muziekbranche. Volgens schattingen in IFPI’s Global Music Report trekt het videoplatform 46% van de tijd naar zich toe die wereldwijd wordt besteed aan het beluisteren van muziek. Dit percentage is gebaseerd op onderzoek door Ipsos naar het internetgebruik van 16-64-jarigen in 13 van ‘s werelds grootste muziekmarkten, waaronder de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Duitsland, Japan en Zweden. Alleen over de Chinese markt had IFPI geen cijfers ter beschikking.
Volgens de federatie verliep 23% van het luistergedrag in 2017 via betaalde audiodiensten; gratis streaming was goed voor 22% van het totaal. Bij elkaar claimden audioplatforms dus 45% van alle luistertijd, 1% minder dan YouTube. Voor de resterende 9% tekenden andere videodiensten, zoals Vevo en Vimeo.
De cijfers zijn echter niet helemaal onomstreden. Lees meer in dit artikel.

 

 

Ook interessant:

 

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug