Nieuws

Nieuwsbrief week 10, 2018

Winnaars Buma Awards 2018 bekend

Martin Garrix was deze week de grote winnaar van de Buma Awards, de belangrijkste prijzen van de Nederlandse muziekindustrie. Hij viel in zowel de categorie Buma Award Nationaal als Buma Award Internationaal, voor het meest gedraaide en bestverkochte nummer, in de prijzen. In de top 20 Nationaal behaalde Garrix (Martijn Garritsen) de eerste plek met het nummer Scared To Be Lonely (feat. Dua Lipa), dat hij samen met Giorgio Tuinfort schreef en componeerde. Met hetzelfde nummer scoorde hij Internationaal een tweede plek. In totaal werden deze vijfde editie, in Theater Amsterdam, 34 prijzen uitgereikt in 11 categorieën.
Eerder werd al bekend dat Edwin Evers werd onderscheiden met de Gouden Harp en Huub van der Lubbe met de Lennaert Nijgh Prijs. De Lifetime Achievement Award ging naar Fluitsma & Van Tijn. Bekijk alle winnaars op www.buma-awards.nl.
Foto: Buma Awards 2018

 

Meer dan 50% Nederlandse Spotify-gebruikers heeft abonnement

Nadat de groei van Spotify in Nederland sinds het 2e kwartaal van 2017 iets afvlakte, is die begin dit jaar weer aangetrokken. Meer dan 50% van de Nederlandse gebruikers heeft nu een Premium-abonnement, meldt Telecompaper. Dit aantal is hoger dan wereldwijd, waar ruim een derde van alle gebruikers betaalt. Ons land telt nu 6,2 miljoen Spotify-gebruikers (waarvan 3,3 miljoen betalende). Apple heeft hier 1,1 miljoen gebruikers en Deezer ca. 800.000.
De groei van legale aanbieders als Spotify en Netflix is volgens onderzoek van datzelfde Telecompaper een van de redenen dat nog maar 24% van de Nederlanders in 2017 gratis muziek, films of games heeft gedownload. In 2013 was dit nog 41%. Een andere reden voor deze terugloop is de strengere handhaving door BREIN. En dan was een van de grootste verspreiders van illegale werken, The Pirate Bay, afgelopen jaar nog niet eens geblokkeerd.
Ander hoopvol nieuws in dit kader is het feit dat 57% van de gebruikers van een exclusieve torrentsite een abonnement heeft op een legale streamingdienst. Van die abonnees zei 26% volgens TorrentFreak vaker gebruik te maken van de streamingdienst dan van de torrentsite.

Wat is het effect van streaminguitbetaling o.b.v. gebruik?

Het lijkt zo logisch dat het maandelijkse tientje van een Spotify Premium-abonnee verdeeld wordt onder de artiesten die die abonnee beluistert. De praktijk is echter, dat dat tientje in een grote pot gaat, van waaruit de rechthebbenden naar marktaandeel op het platform betaald worden. Alle grote streamingdiensten hanteren dit model.
Omdat bestaande onderzoeken naar het ‘user-centric’ model al vrij oud waren, is een nieuw Fins onderzoek gedaan, dat gebruikmaakte van geanonimiseerde Spotify-data over alle muziek waar Finse Premium-abonnees in maart 2016 naar luisterden. De tracks werden in drie groepen ingedeeld: 90% kreeg maar ‘een paar losse streams’, bijna 90% genereerde ‘tientallen streams’, terwijl 0,4% het meest beluisterd werd. Belangrijkste uitkomst van het onderzoek: onder het huidige pro-ratamodel kreeg 0,4% van alle beluisterde tracks 10% van alle royalty’s, terwijl dat onder een user-centric model 5,6% zou zijn.
Er zijn nog wat nuanceringen aan te brengen, waarvan een aantal in dit artikel te lezen is. Maar de belangrijkste reden om een user-centric model in te voeren is waarschijnlijk niet de herverdeling van royalty’s, maar om meer mensen over te halen een betaald abonnement te nemen. Op die manier hebben gebruikers meer het gevoel hun favoriete artiesten financieel te ondersteunen.

Spotify maakt beursgang en nieuwe informatie bekend

De beursgang van Spotify, waar al zo lang met spanning naar werd uitgekeken, is eindelijk officieel aangekondigd. En dat niet alleen, het bijbehorende prospectus bevatte ook een aantal opvallende nieuwe cijfers.
Zo genereerde de streamingdienst in kalenderjaar 2017 een omzet van €4,09 miljard, maar liep het verlies op tot €1,23 miljard. Het bedrijf waarschuwt wannabe-aandeelhouders dan ook eerlijk dat de mogelijkheid bestaat dat het in de toekomst niet voldoende inkomsten kan genereren om winstgevend te worden.
In het document wordt aangegeven dat 2017 werd afgesloten met 159 miljoen maandelijkse actieve gebruikers en 71 miljoen Premium-abonnees. Spotify claimt sinds de lancering in 2008 €8 miljard aan rechthebbenden te hebben uitgekeerd.
In een uitgebreide sectie die is gewijd aan het businessmodel van Spotify wordt nogmaals het belang van het Freemium-model benadrukt. De dienst is actief in 61 landen, verdeeld over vier regio’s. Elk van die regio’s groeit, waarbij Europa de meeste actieve gebruikers heeft (37% van het totaal), gevolgd door Noord-Amerika (32%), Latijns Amerika (21%) en de rest van de wereld (10%).

 

Ook interessant:

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug