Nieuws

Nieuwsbrief week 08, 2018

Ronnie Flex en Naaz grote winnaars bij Edisons Pop

Op 12 februari zijn in de Gashouder op de Westergasfabriek in Amsterdam de Edisons Pop 2018 uitgereikt. Presentator Eric Corton maakte de winnaars bekend onder de aanwezigheid van vele genomineerden en collega artiesten. De jury, onder meestemmend voorzitterschap van Ruud de Wild, vond Extince dé nationale hiphoppionier én grote gangmaker van zijn genre en kende hem de Oeuvre Edison toe.
In de categorie ‘Pop’ ging de Edison naar Chef’Special en bij ‘Rock’ naar Di-rect. Met maar liefst drie nominaties won Ronnie Flex’ album Rémi de Edison voor zowel ‘Album’ als ‘Hiphop’. Ook Naaz nam twee Edisons in ontvangst; als ‘Nieuwkomer’ en ook voor haar ‘Videoclip’ Words van regisseur Folkert Verdoorn. De jury beloonde Yellow Claw met een Edison in de categorie ‘Dance’ en Tino Martin in de categorie ‘Volksmuziek’. Roxeanne Hazes won de categorie ‘Nederlandstalig’ en Thomas Azier was de ‘Alternative’-winnaar. De Edison voor beste ‘Song’ was voor Mind Made Up van Wulf.
Voor wie er niet bij kon zijn, is hier een verslag van Edison Pop te lezen. (Foto: Dennis Bouman)

 

Met beursgang in zicht tovert Spotify konijnen uit hoed

Nadat analisten al eerder hun bezorgdheid uitspraken over het feit dat Spotify zijn businessmodel alleen gebaseerd heeft op het streamen van andermans liedjes, heeft de dienst nu stappen in andere richtingen aangekondigd. In navolging van o.a. Sonos, Amazon en Apple gaat Spotify zich richten op de ontwikkeling van eigen hardware. Dat blijkt uit diverse vacatures die de Zweedse muziekdienst heeft uitstaan.
Tegelijkertijd gaat het – om te beginnen in de VS - inzetten op live evenementen. Twee nog aan te nemen producenten moeten urban- en latin-concerten gaan organiseren. Hiermee wordt een vervolg gegeven aan de zesdaagse concertreeks RapCaviar Live in Amerika, en het live evenement Who We Be in Londen, vorig jaar.
Tot slot krijgen nieuwe Amerikaanse abonnees twee maanden Spotify Premium gratis. Bij eerdere openingsaanbiedingen was dit drie maanden, maar daarvoor moest dan wel $0,99 betaald worden. Dat het aanbod gericht is op de VS is niet zo vreemd, aangezien Apple Music daar op het punt staat de Zweden voorbij te streven als muziekdienst met de meeste abonnees.
De maatregelen moeten een positieve uitwerking hebben bij de beursgang van Spotify, die waarschijnlijk eind maart plaatsvindt.

 

Kan streaming de toekomst van radio zijn?

Muziekstreamen heeft het downloaden vervangen, wat op zijn beurt weer een klap heeft toegebracht aan de verkoop van cd’s. Volgens onderzoeksbureau MIDiA kan streaming nu zijn pijlen gaan richten op radio. Het bereik van traditionele radio neemt nu al af, vooral onder jongeren. Opvallend is echter, dat gratis streamen niet met dezelfde snelheid toeneemt als radio afneemt. Radio en streaming bestaan naast elkaar, al neigen velen ernaar uiteindelijk helemaal op streamen over te gaan. Ouderen omarmen verandering minder snel dan jongeren, dus er is voor streaming nog forse winst te boeken.
Het bureau geeft echter ook aan dat radio een flink aantal unieke eigenschappen bezit, die streaming niet heeft. Denk aan lokale content, nieuwebulletins, weerberichten, verkeersinformatie, achtergronden en personality’s. Radio heeft dus nog wat tijd om te kijken hoe het zelf zijn voordelen kan koppelen aan streamingervaringen en op die manier de naderende concurrentie een tikkie terug te geven.

 

De cd is nog niet dood

In de Verenigde Staten heeft Best Buy besloten per 1 juli te stoppen met de verkoop van cd’s. Concurrent Target wil de muziekindustrie alleen nog maar betalen voor verkochte cd’s, in plaats van een aantal – met retourrecht – op voorhand in te kopen. Dat heeft de discussie over de dood van de cd (die overigens vijf jaar geleden ook al overleden zou zijn) weer doen aanwakkeren. Volgens dit artikel loopt het echter nog niet zo’n vaart.
Cd’s (nieuw, en in toenemende mate ook tweedehands) zijn nog altijd het meest verkochte fysieke product. Ook heb je geen internetverbinding nodig om ernaar te luisteren, wat in veel Amerikaanse plattelandsgebieden nog een probleem is. De aanwezigheid van gedetailleerde informatie over albumcredits wordt ook als een pluspunt gezien en, zo betoogt de schrijfster, als vinyl en zelfs de cassette een opleving kunnen doormaken, waarom zou dat dan niet voor de cd gelden?

 

Kunt u deze nieuwsbrief in uw e-mailprogramma niet goed lezen? Klik hier voor de online versie.

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug