Nieuws

Nieuwsbrief week 32, 2020

TikTok sluit wereldwijde deal met muziekuitgevers

Videodeelplatform TikTok en de National Music Publishers’ Association (NMPA) hebben een meerjarig contract getekend. Tot de leden van de NMPA behoren alle drie de major muziekuitgevers en de grootste onafhankelijke spelers ter wereld. De deal is volgens de vereniging tweeledig en beslaat zowel muziekgebruik op TikTok in het verleden als in de toekomst. Dit zou dus betekenen dat de video-app ermee ingestemd heeft alsnog een fee af te dragen voor ongeautoriseerd gebruik van muziekwerken voordat de deal rond was. Bovendien kunnen NMPA-leden nu deelnemen aan de onlangs gesloten licentieovereenkomst, die met terugwerkende kracht per 1 mei 2020 geldt.
Door deze afspraak zijn de spanningen tussen de twee partijen nu uit de lucht en gaat de dreigende rechtszaak niet meer door.

299 miljoen actieve gebruikers voor Spotify

Spotify heeft de cijfers bekendgemaakt van het tweede kwartaal van 2020; de maanden waarin Corona de wereld in zijn greep hield. Billboard heeft alle cijfers, maar om er een aantal uit te lichten: het aantal betalende abonnees is in deze periode toegenomen tot 138 miljoen (8 miljoen meer dan het kwartaal ervoor), terwijl de dienst elke maand 299 miljoen actieve gebruikers heeft, een plus van 67 miljoen. De totale omzet van de dienst in Q2, €1,89 miljard, was weliswaar 13% hoger dan in dezelfde periode in 2019, maar slechts 2% meer dan in het eerste kwartaal van dit jaar. De gemiddelde omzet per Spotify-gebruiker blijft, met name als gevolg van marketingacties, dalen en bedroeg in het tweede kwartaal €4,41 (-7% vergeleken met Q2 in 2019).
In een interview met Music Ally zegt Spotify-ceo Daniel Ek dat het tijdperk van de Top 40 voorbij is. De bovenste 10% van alle streams wordt momenteel gegenereerd door 43.000 artiesten, terwijl dat er een jaar geleden 30.000 waren. “Meer artiesten breken serieus door, hebben impact en creëren nieuwe relaties met hun fans”, aldus Ek. Hij voegt daaraan toe dat dat niet vanzelf gebeurt: “Er zijn natuurlijk artiesten die het vroeger beter hadden, in de tijd dat je gewoon elke drie, vier jaar een album uit kon brengen. Maar de artiesten die op dit moment succesvol zijn, begrijpen dat je een continue band met je fans moet opbouwen. Je moet aan het werk, een verhaal vertellen rond je album, en voortdurende interactie aangaan met je fans.” Deze opmerkingen schoten veel artiesten in het verkeerde keelgat, blijkt uit dit stuk van NME.

Facebook lanceert muziekvideo’s; Snapchat voegt muziek toe

Nadat Facebook al testte met het aanbieden van muziekvideo’s in Thailand en India, heeft het social media-platform deze feature nu ook in de Verenigde Staten uitgerold. Daartoe heeft het deals gesloten met de drie major muziekmaatschappijen, Merlin, BMG, Kobalt, een aantal indies, muziekuitgevers en collectief beheersorganisaties. Artiesten kunnen video’s posten op hun eigen pagina’s, waarna fans ermee kunnen interacteren (delen, reageren) zoals met elk ander bericht op Facebook. Hiermee concurreert het direct met YouTube.
Zo heeft Snapchat nu de aanval geopend op TikTok. Het bedrijf heeft bekendgemaakt dat het een nieuwe feature gaat testen, waarmee gebruikers muziek onder hun Snaps kunnen zetten. Door te klikken op een ‘Play This Song’-link kunnen fans ook het complete nummer beluisteren via een streamingdienst naar keuze. Gebruikers kunnen kiezen uit een forse muziekcatalogus, dankzij overeenkomsten met o.a. Warner Music, Warner Chappell, Universal Music Publishing, leden van de National Music Publishers’ Association en Merlin. Universal Music en Sony Music zijn nog niet aan boord.

 

Ook interessant:

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug