Nieuws

Nieuwsbrief week 30, 2020

Compensatieregeling voor muziekgebruikers

Alle bedrijfssectoren ondervinden verregaande gevolgen van de maatregelen die genomen zijn om de verspreiding van het coronavirus terug te dringen. Door het besluit van de overheid om ondernemers te verplichten de deuren te sluiten ontstaan acute financiële problemen. Datzelfde geldt voor de vele rechthebbenden die vertegenwoordigd worden door Buma, Sena en Videma.
Deze ongekende situatie vraagt om solidariteit. Daarom hebben de VOI©E-leden Buma, Sena en Videma in overleg met VNO/NCW en MKB Nederland besloten om bedrijven, instellingen en winkels met commercieel publiekstoegankelijke ruimte, die als gevolg van deze maatregelen verplicht of op eigen initiatief gesloten zijn, volledig c.q. gedeeltelijk vrij te stellen van betaling over deze sluitingsperiode. Dit zal uiteraard ook gevolgen hebben voor de doorbetaling aan rechthebbenden.
Deze compensatieregeling wordt via de betrokken brancheorganisaties uitgevoerd. Individuele licentiehouders ontvangen de informatie over de compensatieregeling via het Service Centrum Auteurs- en Naburige rechten (SCAN).
Klik hier voor de antwoorden op veel gestelde vragen.

Honderden extra songwriter-pagina’s en -playlists op Spotify

In februari kondigde Spotify aan het werk achter de schermen van de grootste hitmakers meer zichtbaar te willen maken. De dienst voegde op dat moment vele songwriter-pagina’s toe, en ‘written by’-playlists die aan specifieke schrijvers gewijd zijn. Spotify heeft nu bekendgemaakt opnieuw honderden van dergelijke profielen te hebben toegevoegd. De lijst met songwriters is een dwarsdoorsnede van alle denkbare genres. Van iconen als Miles Davis tot hedendaagse componisten en tekstdichters als Wheezy Beats (Young Thug, Future, Drake) en Shelly Peiken (Christina Aguilera, Anouk, Bebe Rexha). Hoewel de feature nog ‘in bèta’ is, kunnen gebruikers de songwriter-pagina’s bereiken door op een track te klikken met de rechtermuisknop en vervolgens op ‘Credits tonen’. De namen van songwriters met een eigen pagina zijn daar aan te klikken.
Spotify is in 2018 gestart met het toevoegen van songcredits. Volgens Jules Parker, Head of Songwriter and Publishing Relations bij Spotify, heeft dit ertoe geleid dat het aantal namen van schrijvers dat labels en distributeurs bij nieuwe releases doorgeven met 60% gestegen is.

Online platforms gevrijwaard van aansprakelijkheid?

Onder de huidige Europese wetgeving zijn online platforms als YouTube momenteel niet direct verantwoordelijk voor auteursrechtschendingen door derden. Dat vindt advocaat-generaal Saugmandsgaard Øe van het Hof van Justitie van de Europese Unie in een - overigens vrijblijvende - opinie. De zaak werd aanhangig gemaakt door een Duitse muzikant die klaagde dat werk van hem op YouTube was gezet en uitgeverij Elsevier, die ontdekte dat boeken uit hun medische portfolio op online platforms werden gedeeld.
Saugmandsgaard Øe zegt dat bij het uploaden van materiaal bij platforms alleen automatische processen lopen en het platform zelf geen bewuste keuze maakt om specifiek die illegale inhoud met anderen te delen. De vrijwaring van aansprakelijkheid vervalt echter als een platform niet prompt illegaal materiaal verwijdert, zodra het van het bestaan op de hoogte is, benadrukt de advocaat-generaal. Ook als een platform illegaal gedeeld materiaal actief aan gebruikers aanprijst, wordt het - samen met de originele uploader - wél juridisch aansprakelijk.
Saugmandsgaard Øe wijst in zijn opinie op het gevaar dat platforms materiaal preventief gaan verwijderen, omdat ze elke aansprakelijkheid willen vermijden.

Spotify van start in 13 nieuwe markten, w.o. Rusland

De laatste keer dat Spotify een significante schaalvergroting bekendmaakte, was bij de lancering van het platform in India. Dat was in februari 2019. Nu komt daar een nieuwe golf bij. Vanaf dit moment is Spotify in nog eens 13 muziekmarkten beschikbaar. Ook in Rusland, Albanië, Bosnië Herzegovina, Kroatië, Kazachstan, Kosovo, Moldavië, Montenegro, Noord-Macedonië, Servië, Slovenië en Oekraïne kunnen muziekliefhebbers zich voortaan op de streamingdienst abonneren. Volgens IFPI-cijfers was Rusland in 2019 de snelst groeiende markt voor ‘recorded music’ in de wereld, met een groei van 50,3% vergeleken met 2018. In de 13 landen zijn bij elkaar bijna een kwart miljard mensen in de gelegenheid een abonnement te nemen, waarvan 144 miljoen in Rusland. Met deze uitbreiding is Spotify nu in 92 landen beschikbaar.
Al vóór de komst van Spotify was streaming in Rusland gretig omarmd. Volgens IFPI heeft 87% van de consumenten van recorded music in het land toegang tot streaming muziek, tegenover 61% wereldwijd en 68% in de Verenigde Staten. Om zoveel mogelijk Russische consumenten voor zich te winnen heeft Spotify 100 specifiek op dat land gerichte playlists gelanceerd, waaronder Hip-Hop Cannon en New Music Friday Russia, evenals ‘This Is’-playlists, opgehangen aan populaire Russische artiesten.

 

Ook interessant:

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug