Nieuws

Nieuwsbrief week 22, 2020

Beste leden van Popauteurs.nl,

Ik hoop dat jullie deze nieuwsbrief in goede gezondheid ontvangen. Niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk, want het zijn spannende, onzekere tijden. Toch is dit ook het soort situaties waar vaak de mooiste nummers uit voortkomen. Als creatieven zijn wij als geen ander in staat hieruit inspiratie te putten en emoties te vertalen in aansprekende liedjes.

Dat neemt niet weg dat dit een zeer ernstige crisis is. Uit de reacties die ik van jullie krijg, wordt dat pijnlijk duidelijk. Toch lijkt buiten onze branche nog niet iedereen daarvan doordrongen. Daarom is het meer dan ooit zaak om hierin gezamenlijk op te trekken en samen één stem te laten horen. Encore is een voorbeeld van een samenwerkingsverband dat zich hier actief mee bezighoudt, maar we kunnen ook zelf wat doen!

Graag vraag ik je aandacht voor ‘Liefde voor muziek’. Dit initiatief herinnert eraan dat livemuziek eigenlijk altijd een gegeven was. Iets vanzelfsprekends, dat nooit ter discussie stond. Totdat de livemuziek op 12 maart als gevolg van het Coronavirus, als een van de eerste industrieën, even onverwachts als abrupt verstomde. En waarschijnlijk is het een van de laatste bedrijfstakken die weer zal mogen opstarten. Niemand weet nog wanneer... Als gevolg hiervan zullen veel artiesten, gezonde bedrijven en ZZP’ers al hun inkomsten verliezen. Tienduizenden banen en enorm veel knowhow dreigen daardoor verloren te gaan. Immers: livemuziek bestaat niet alleen uit de artiest die op het podium staat, maar uit een hele keten die daarmee verbonden is. Denk aan boekingskantoren, evenementenorganisatoren, backliners, (tour)managers, programmeurs, poppodia en festivals, geluids- en lichttechnici, zaalbeheerders, podiumbouwers, cateraars, beveiligers, merchandisers, (tent- en bus)verhuurders, promotie- en mediaspecialisten, marketeers, fotografen, muziekmedia, detailhandelaren en werknemers van muziekmaatschappijen. En niet te vergeten: auteurs! Een enorm ecosysteem van meer dan 150.000 professionals.

Daarom vraag ik jou als muziekliefhebber en -professional om dit bericht zoveel mogelijk te delen en de petitie te ondertekenen via www.liefdevoormuziek.nu. Zo laat je weten dat jij het voortbestaan van livemuziek in Nederland ook belangrijk vindt. De initiatiefnemers overhandigen de handtekeningen volgende maand persoonlijk aan de politiek in Den Haag.

Bedankt voor je betrokkenheid en voor je liefde voor muziek!

Met vriendelijke groet,

Namens Popauteurs.nl,
Tom Peters, voorzitter

Steunfonds Rechtensector van start met 10 miljoen euro

Deze week is het Steunfonds Rechtensector gestart. Dit fonds beoogt de eerste nood te verlichten bij professionals in de creatieve industrie die het zwaarst getroffen zijn door de coronacrisis. De Federatie Auteursrechtbelangen, met de drie aangesloten koepels Platform Makers, Platform Creatieve Media Industrie (PCMI) en de vereniging van collectieve beheersorganisaties (VOI©E), heeft het initiatief genomen om rechthebbenden in de rechtensector financieel bij te staan nu activiteiten waaraan zij inkomsten plegen te ontlenen stil zijn gevallen als gevolg van de COVID-19 maatregelen die de overheid heeft moeten treffen.
Al bekend was het initiatief voor een Noodfonds Muziek, een samenwerking tussen Buma/Stemra en Sena, waaraan ook Spotify bijdraagt. Maar ook organisaties van makers van audiovisuele werken, van schrijvers en van makers van beeld nemen deel. De collectieve beheersorganisaties Buma/Stemra, Sena, NORMA, LIRA, VEVAM en Pictoright dragen zorg voor de private financiering van het fonds met 5 miljoen euro.
Minister van OCW Van Engelshoven heeft de verantwoordelijkheid die de sector hierin heeft genomen zodanig gewaardeerd dat zij vandaag bekend heeft gemaakt dat zij dit bedrag zal verdubbelen uit de 300 miljoen euro die extra beschikbaar is gekomen voor de culturele sector. Het doel van de overheidsbijdrage is om het creatieve proces van de totstandbrenging van (nieuwe) werken (boeken, journalistieke werken, beeld, muziek en films) te stimuleren.
Federatie Auteursrechtbelangen is blij met de toezegging van de minister dat zij 5 miljoen euro aan het fonds beschikbaar zal stellen. Voor dit Steunfonds is door deze privaat-publieke samenwerking 10 miljoen euro beschikbaar.

Winnaars Buma Awards Music in Media 2020 zijn bekend

De winnaars van de Buma Awards Music in Media 2020 zijn bekend. In acht verschillende categorieën zijn de componisten van de beste muziek voor film, televisie, radio, documentaire en reclame bekroond. Daarnaast is Daan Hofman winnaar van Buma Music in Motion New Talent Award.
De Corona-crisis heeft de jury er niet van weerhouden op zoek te gaan naar de succesvolste componisten van muziek in media. De jury kwam onder meer uit bij Afrojack voor DNB - Girls Invest - ‘Run the World (Girls) die hij samen met Beyoncé Knowles, Terius Nash, Adidja Palmer, Wesley Pentz, David Taylor componeerde. Hij won de Buma Award in de categorie Beste Originele Compositie in Reclame, die in samenwerking met Adformatie wordt gepresenteerd. DeWolff werd onderscheiden in de categorie Beste Originele Compositie in Reclame met Live Like You voor Skoda. Dit nummer is onlangs ook op single verschenen. Het nummer Zing - Vecht - Huil - Bid - Lach - Werk en Bewonder van Ramses Shaffy is, in een uitvoering van Maaike Ouboter, winnaar in de categorie Beste Sync (in Televisie, Film, Online). Dit werd gebruikt als promo voor de serie Our Planet van Netflix. Vincent van Warmerdam won de Buma Award Beste Originele Compositie in Film voor zijn muziek bij de thriller ROJO.
Componisten Ward Henselmans, Daan Jansen en Jeroen Kuitenbrouwer voor Close Up - 25 jaar wonnen in de categorie Beste Podcast, Radio- en Televisieomgeving. De Beste Originele Compositie in Documentaire, Korte Film, Telefilm en Animatie staat op naam van Alex Simu voor They Call Me Babu. De Beste Originele Compositie in Televisieseries is gewonnen door Merlijn Snitker voor De 12 van Schouwendam. Tenslotte is de Beste Originele Compositie in Trailers gemaakt door Reinder van Zalk voor Terreur.

Streamingvoorspelling naar beneden bijgesteld; blijft positief

Het jaarlijkse Music In The Air-rapport van investeringsbank Goldman Sachs is een belangrijk stuk dat gezien wordt als de entertainmentbranchebarometer. In de nieuwste update heeft GS een aantal eerdere voorspellingen aangepast.
Volgens de nieuwe berekeningen komt de totale wereldwijde industrieomzet dit jaar uit op $20,8 miljard (8% lager dan de eerdere voorspelling voor 2020). De verwachte hoeveelheid geld die consumenten dit jaar aan betaald streamen zullen uitgeven, is naar beneden bijgesteld tot $18,3 miljard. Het aantal streamingabonnees groeit in de nieuwe voorspellingen echter tot 416 miljoen. Het verschil tussen die laatste twee voorspellingen ligt in de lagere te verwachten ARPU (gemiddelde omzet per Premium-abonnee). Dit getal is naar beneden bijgesteld nadat de ARPU in 2019 al lager uitviel dan GS had voorspeld, en Spotify bovendien een actie heeft aangekondigd waarbinnen aan nieuwe abonnees drie maanden gratis Premium wordt verstrekt. Dat zal de ARPU nog verder omlaag drukken. Doorgetrokken naar de langetermijnvisie van GS zal die in 2030 naar verwachting tot slechts $3,83 per maand gedaald zijn).
Daar staat echter tegenover dat de bank een flinke groei verwacht van door reclames betaalde streaming. Die categorie zal in 2030 voor een omzet van $23,3 miljard zorgen, $3,6 miljard meer dan de vorige voorspelling. Als gevolg daarvan zal de totale wereldwijde industrieomzet in 2030 nagenoeg hetzelfde blijven als eerder was voorspeld: $44,6 miljard ($200 miljoen onder de eerdere verwachting).
Lees er hier meer over.

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug