Nieuws

Nieuwsbrief week 16, 2020

#luisternaarons: Draai zoveel mogelijk muziek van eigen bodem

Het Coronavirus heeft enorme impact op Nederland. Ook de vaderlandse muzikanten worden hard getroffen, vooral nu alle evenementen uit de agenda zijn geschrapt. Deze optredens vormen voor de meeste muzikanten de grootste inkomstenbron. Buma Cultuur, dat zich inzet voor muziek uit Nederland, pleit er bij monde van directeur Frank Helmink voor dat de zendermanagers per direct overgaan op Nederlandse muziek: “Zenders betalen Buma en Sena voor het gebruik van muziek. Daarbij maakt het qua afdracht niet uit of het buitenlands dan wel Nederlands nummer is. Laten we er daarom nu tijdelijk voor zorgen dat dat geld naar onze musici gaat. Zij hebben het door het cancellen van al hun optredens niet makkelijk en zijn nu, qua rechten, veelal aangewezen op inkomsten uit eigen land.” De oproep geldt in elk geval voor zolang evenementen van overheidswege in de ban zijn gedaan.
Op Koningsdag, maandag 27 april, draaien bijna alle Nederlandse radiostations alleen maar Nederlands product. Aansluitend lanceert KINK de themazender KINKNL, met uitsluitend alternatieve muziek van eigen bodem.

 

Songwriters werken in isolatie samen via digitale platforms

Door het Coronavirus zit de halve wereldbevolking momenteel gedwongen binnen, van waaruit zo goed en zo kwaad mogelijk ‘gewoon’ wordt verder gewerkt. Iedereen ondervindt daar zijn eigen problemen bij en songwriters zijn daarin geen uitzondering. Immers: veel nummers ontstaan in creatieve sessies, die drijven op gevoel en energie. Is het wel mogelijk de juiste sfeer te creëren in sessies via Zoom, FaceTime of Skype? En vormt de mindere geluidskwaliteit geen obstakel? Hoewel sommige vakgenoten ervoor kiezen in deze situatie meer solo te schrijven, blijken de meesten de uitdaging aan te gaan om te kijken tot welke creatieve prestaties de huidige omstandigheden kunnen leiden.
In dit Billboard-artikel komt een aantal Amerikaanse muziekuitgevers aan het woord. Zij lichten de mogelijkheden van online writerscamps toe en leggen uit welke platforms ze daarvoor gebruiken. Ook voorzien zij blijvende positieve effecten voor de toekomst.

 

Na aanvankelijke daling zit muziekstreaming weer in de lift

De Coronamaatregelen zorgen voor lege winkelstraten en een flinke afname van de verkoop van fysiek product. Gelukkig kan entertainment tegenwoordig ook digitaal ‘geconsumeerd’ worden. De verwachting dat mensen, nu ze aan huis gekluisterd zijn, meer entertainment zouden streamen, is uitgekomen. Maar dat het leeuwendeel van die streams geen audio, maar video betrof, was voor de muziekindustrie wel een teleurstelling. Sterker nog: muziekstreaming daalde aanvankelijk, en dat zal voor menig slapeloze nacht hebben gezorgd. Dat nu op dit vlak herstel te melden valt, is dus goed nieuws.
Music Business Worldwide schrijft dat het aantal afgesloten betaalde abonnementen op diensten als Spotify, Apple en Deezer blijft groeien. Uit een grote steekproef onder Amerikaanse creditcardhouders blijkt dat zij in de laatste week van maart 20% meer uitgaven aan bijvoorbeeld Spotify Premium en Apple Music dan in dezelfde week in 2019.
Uit Groot-Brittannië komen soortgelijke signalen. Volgens Music Week is de streamingconsumptie daar na een korte dip weer aan het groeien. Het meest gestreamde album is Future Nostalgia van Dua Lipa (foto), die de release daarvan een week vervroegde. Dit in tegenstelling tot veel andere grote acts, die releases veelal juist uitstellen. Daarom dringen Engelse streamingdiensten er bij de labels op aan om nieuwe muziek te blijven uitbrengen.

 

Muziekuitgeverijen klagen TikTok aan vanwege auteursrechten

De National Music Publishers Association, die duizenden muziekuitgeverijen en songwriters vertegenwoordigt, heeft gedreigd TikTok voor de rechter te dagen wegens auteursrechtschending. De video-app is enorm populair. Miljoenen gebruikers delen er korte filmpjes van zichzelf, vaak terwijl ze liedjes playbacken. Bekende nummers, maar ook nummers die juist door dit gebruik enorme hits worden. Old Town Road van Lil Nas X (foto) werd bijvoorbeeld vorig jaar op deze manier een wereldhit. Uitgevers als Universal Music Publishing claimen echter dat het Chinese platform geen licenties met hen heeft afgesloten om de muziek te mogen gebruiken, waardoor de betreffende songwriters grote sommen geld mislopen.
De NMPA heeft eerder namens zijn leden partijen als Spotify en YouTube aangeklaagd, wat vaak leidde tot het alsnog uitkeren van achterstallige royalty’s.

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug