Nieuws

Nieuwsbrief week 48, 2019

Nederlanders streamden dit jaar al 30,5 miljard tracks

Binnen de digitale muziekmarkt in Nederland daalde de omzet uit downloads in de eerste 10 maanden van 2019 met 18% tot €5,7 miljoen vergeleken met dezelfde periode in het jaar daarvoor. Het aantal streams daarentegen steeg met 24% tot 30,5 miljard. Dat bleek tijdens een presentatie van GfK op de ledendag van STOMP, de koepelorganisatie van onafhankelijke muzieklabels in Nederland. In dezelfde periode daalde de totale fysieke muziekmarkt volgens het marktonderzoeksbureau met 3% tot €39,1 miljoen.
Het omzetaandeel van vinyl in dit totaal steeg in een jaar tijd van 33% naar 39,9%. De 15 bestverkopende artiesten waren samen goed voor 19% van de totale vinylomzet. Opvallendste naam in dit rijtje oudgedienden - dat wordt aangevoerd door Queen, The Beatles en Pink Floyd - is Billie Eilish. Zij prijkt op basis van de verkoop van slechts één album op #7. Lees hier meer cijfers en een verslag van de STOMP-ledendag.

BFinanciering centrale rechtendatabase is rond

De auteursrechtdatabase waar al zo lang over gesproken (en naar uitgekeken) wordt, lijkt er nu dan echt te komen. Dit is een uitvloeisel van de Amerikaanse Music Modernization Act (MMA), die in oktober 2018 werd aangenomen. Daarin is onder andere de ontwikkeling opgenomen van een centrale database, die liedjes en rechthebbenden aan elkaar koppelt. Op die manier kunnen componisten en uitgevers betaald worden voor het gebruik van hun auteursrechtelijk beschermde werken.
De Mechanical Licensing Collective (MLC), die eerder dit jaar door de Copyright Royalty Board was opgezet om de database te bouwen en beheren, heeft overeenstemming bereikt met de digitale muziekdiensten Amazon, Apple, Google, Pandora en Spotify. Die zijn binnen de MMA aangewezen om de invoering en exploitatie van de MLC te financieren. Volgens de wet moet de database op 1 januari 2021 in de lucht zijn.
De overeenkomst voorziet in een startkapitaal van $33,5 miljoen en een werkbudget van $28,5 miljoen voor het eerste jaar. De kosten worden door de vijf muziekdiensten naar rato verdeeld; de grootste dienst betaalt het grootste bedrag.

Songwriters en artiesten bepleiten handhaving royaltyverhoging

De Songwriters of North America (SONA) en de Music Artists Coalition (MAC) hebben bij het Amerikaans Hooggerechtshof gezamenlijk een verzoek ingediend om de in 2018 door de Copyright Royalty Board bepaalde verhoging van de royalty’s te handhaven. Ze reageren hiermee op een door Spotify, Amazon Music, Google Play en Pandora ingediend hoger beroep, waarin zij juist tegen zo’n verhoging pleiten.
De belangenbehartigers schrijven: “Componisten en tekstdichters hebben een eeuw lang te maken gehad hebben met een dwanglicentie, die de prijs bepaalde voor het vermenigvuldigen en verspreiden van hun muziekwerken. In geen enkel ander beroep bepaalt een ander welke vergoeding je krijgt voor jouw inspanningen. Na een zorgvuldige afweging van al het bewijs heeft de CRB bepaald dat songwriters beter betaald moesten worden, en verhoogde de afdracht die streamingplatforms moeten betalen. Songwriters verdienen die verhoging. Voor sommigen zijn die extra inkomsten cruciaal om hun professionele carrière te kunnen voortzetten.”

Amerikanen tot nu toe al goed voor 1 biljoen streams in 2019

Zelfs in dit tijdperk waarin om de haverklap een streamingrecord sneuvelt, is het goed bij sommige mijlpalen even stil te staan. Dit is er zo een. In de week van 21 november werd in de Verenigde Staten voor het eerst de kaap van 1 biljoen (duizend miljard) muziekstreams gerond. Het gaat dan om een optelling van audio- en videostreams. In 2018 stond de teller in dezelfde week op 765,2 miljard streams. Een verbetering met maar liefst 31% dus. Als die stijging doorzet, zou het aantal streams in Amerika kunnen oplopen tot 1,181 biljoen aan het eind van dit jaar, waar in 2018 nog 901 miljard streams gemeten werden.
Het passeren van deze magische streamingdrempel is veelzeggend, omdat Spotify pas in 2011 op de Amerikaanse markt gelanceerd werd. Andere grote spelers, zoals Apple Music en Amazon, gingen pas veel later van start. Met een huidige populatie van 330 miljoen Amerikanen heeft elke inwoner van het continent dus gemiddeld 3.030 liedjes gestreamd. De explosieve groei wordt echter vooral toegeschreven aan de jongere, meer ‘connected’ muziekfans. 90% van de Amerikaanse tieners en millennials streamt muziek.

 

Ook interessant:

 

Kunt u deze nieuwsbrief in uw e-mailprogramma niet goed lezen? Klik hier voor de online versie.

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug