Nieuws

Nieuwsbrief week 32, 2019

Componeren tegen de verdrukking in

Componisten van muziek voor tv-series, games, documentaires, jingles en reclames klagen dat ze steeds verder in de verdrukking komen. Ze krijgen minder betaald, terwijl er meer geld dan ooit omgaat in de muziekindustrie. Elk jaar keert Buma/Stemra zo’n €150 miljoen aan royalty’s uit. Daarvan zou wettelijk minstens twee derde naar de componisten moeten gaan, maar in de praktijk verdienen productiehuizen en televisieomroepen meer aan hun werk dan zijzelf. In dit stuk in het Financieele Dagblad komen verschillende belanghebbenden aan het woord.

Dark Horse-songwriters in beroep tegen copyright-uitspraak

Een Amerikaanse rechtbank heeft geoordeeld dat de muziek van Katy Perry’s Dark Horse zoveel lijkt op Joyful Noise van Flame, dat sprake is van een auteursrechtschending. Daarom moeten Perry (foto), de mede- componisten van Dark Horse (Dr. Luke, Max Martin, Cirkut, rapper Juicy J en tekstschrijver Sarah Hudson) en haar label (Capitol Records) een schadevergoeding betalen van bij elkaar $2,78 miljoen. Vele muziekdeskundigen hebben inmiddels hun ongenoegen over het vonnis geuit, omdat volgens hen in beide nummers slechts sprake is van een gelijkmatige herhaling van C- en B-noten. Zij denken dat het hek van de dam is, als dit gezien wordt als plagiaat. Deze uitspraak zal volgens de experts een verlammende werking hebben bij het componeren van toekomstige liedjes.
In een gezamenlijke reactie spreken de Dark Horse-songwriters van een ‘gerechtelijke dwaling’ en geven zij aan ‘de uitspraak tot het hoogste niveau aan te vechten, om deze onrechtvaardigheid recht te zetten’.

Nieuw royalty-systeem Sony/ATV betaalt sneller uit

Sony/ATV Music Publishing heeft aangekondigd de komende 12 maanden ‘belangrijke verbeteringen’ aan te brengen aan zijn royalty-systeem. Hierdoor zullen componisten ‘sneller dan ooit’ worden uitbetaald. Bestuursvoorzitter en ceo Jon Platt (foto) legt uit dat buitenlandse verdiensten voortaan real-time verwerkt worden voor elk land waarin het bedrijf actief is. Daardoor zal dit geld in dezelfde periode worden uitbetaald als het geïnd is. Ook introduceert Sony/ATV een nieuwe ‘cash out’-dienst. Songwriters kunnen hierdoor verzoeken het geld dat zij tegoed hebben geheel of gedeeltelijk direct uit te keren, in plaats van te moeten wachten op de volgende distributieronde. Deze nieuwe diensten worden het komende jaar kosteloos uitgerold voor alle Sony/ATV-songwriters die zijn aangemeld bij de royaltyportal en app van het bedrijf, Score genaamd.

 

Groei wereldwijde streaminginkomsten gedaald

De streaminginkomsten van met name de majors Universal, Sony en Warner schieten nog steeds omhoog. Die zijn momenteel goed voor een gezamenlijke streamingomzet van bijna $1 miljoen per uur(!). De groei is echter wel gedaald t.o.v. de jaar-op-jaar groei in voorgaande perioden.
In de drie maanden tot eind juni van dit jaar verdienden de grote drie samen $2,08 miljard aan de streaming consumptie van muziek. Dit is $390 miljoen meer dan in Q2 van 2018. Echter, tussen het tweede kwartaal van 2018 en dezelfde periode in 2017 werd een groei genoteerd van $443 miljoen. Dat dit geen onregelmatigheid is, blijkt uit het feit dat dit fenomeen zich ook voordoet als de groei in het eerste halfjaar van 2019 vergeleken wordt met die in H1 van 2018.

Ook interessant:

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug