Interview met A&R-manager Bo de Raaff




Bij Boef (en zijn succes) is een aantal partijen betrokken. De rapper heeft een managementdeal bij SPEC, het kantoor van Ali B. Warner Music heeft met SPEC het label TRIFECTA opgezet en dat label heeft een sales- en distributieovereenkomst met Boef. Binnen die samenwerking heeft Warner veel adviezen gegeven en de marketing en promotie gecoördineerd, maar veel van de ideeën kwamen uit de koker van Boef, vertelt De Raaff. “De grote kracht van Boef is, dat hij als geen ander weet hoe hij zijn doelgroep moet bereiken. Hij heeft 580.000 volgers op Instagram en meer dan 180.000 op Snapchat, dus hij is zelf de grootste marketingmachine. De rol van Warner was hierbij om de visie van Boef naast onze ideeën, mogelijkheden en middelen te leggen en te kijken hoe die werelden elkaar konden versterken.”
Alle partijen brachten dan ook hun eigen informatie in. Zo kon Boef aangeven dat een bepaalde voorgestelde actie niet nodig was, omdat hij via Instagram en Snapchat hetzelfde doel kon bereiken met veel lagere kosten. “In de praktijk verliep de samenwerking dan ook soepel”, aldus De Raaff, “omdat we uiteindelijk allemaal dezelfde doelen hadden: zoveel mogelijk streams en verkoop en onder de streep ook nog iets overhouden.”

Het lijkt erop dat de betrokkenen zich over dat laatste geen zorgen hoeven te maken. Het album kwam op 1 binnen in de hitlijsten en alle tracks stonden in de week na release in de Top 25. Dat het zo’n extreem succes zou worden, had niemand voorzien. De Raaff zegt hierover: “Het was bekend dat Boef een fenomeen is, maar zulke grote successen kan je ook niet voorspellen.”

Een van de sleutels tot het succes was een nauwe samenwerking met Spotify. Boef ontwikkelde zijn eigen playlist, die binnen drie weken 55.000 volgers had, en ook de door Spotify zelf gecureerde hiphop-playlist Woordenschat, met 200.000 volgers, werd ingezet. Zo werd een luistersessie georganiseerd waarbij 50 fans als eersten zijn liedjes konden horen. In alle aankondigingen werd het Spotify-logo meegenomen en de sessie kreeg het stempel ‘Woordenschat presents’. “Vroeger zou je zo’n actie met een radiostation hebben opgezet”, zegt De Raaff.
Vier weken na de release staat het album nog steeds op 1 en is de single nog altijd de meest gestreamde track. Uiteraard zal Warner proberen ze daar zo lang mogelijk te houden en de kans dat dat lukt, lijkt aanzienlijk. “Het mooie van het streamingsucces is, dat die gegevens voor Spotify weer aanleiding zijn om Boef via hun playlists onder de aandacht te blijven brengen.” Binnenkort ontstaat daarvoor weer een concrete aanleiding, als Warner nog een track van het album op single uitbrengt, voorzien van een clip.

En zo is een vliegwielwerking ontstaan. De Raaff: “Nederlandstalige hiphop is enorm goed vertegenwoordigd in Nederland en dat komt nu bovendrijven doordat juist de doelgroep van dat genre, de jeugd, streamt. Je zag het al veel langer ook op YouTube scoren, maar dankzij streaming zie je het nu ook terug in de charts.” Overigens beperkt het streamingsucces zich niet tot Spotify. Ook op Apple Music scoort Boef goed, terwijl dat gemiddeld een oudere doelgroep heeft.
En er is nog meer goed nieuws: Habiba stijgt weliswaar overal bovenuit, maar alle tracks op het album Slaaptekort zijn heel succesvol. Dat toont volgens De Raaff aan dat de fans van Boef niet aan cherry picking doen, maar het hele album beluisteren.